Scroll Top

Nog meer verkeer via Pinterest in drie stappen

In januari 2016 was ik ongeveer een jaar bezig met het inzetten van Pinterest voor mizflurry.nl. Van al mijn social media kanalen die ik toen gebruikte, zorgde Pinterest voor 25% van de bezoekers. Ik wist toen nog niet zoveel van Pinterest, maar ik zag in deze periode al wel de potentie van dit medium. In de loop van 2016 zijn mijn bezoekers via Pinterest sterk gestegen en een jaar later kwam 90% van het sociaal verkeer via Pinterest. Fast forward naar 2020 is dat zelfs bijna 99%!

Ik denk dat de meeste bloggers niet beseffen hoeveel Pinterest precies voor ze kan betekenen. Er is een hele grote kans dat Pinterest ook voor jou de nummer één bron van je (sociale) verkeer kan worden en voor meer verkeer naar je website kan zorgen. In dit bericht vertel ik je voor welke blogs dit kan werken, hoe het niet (veel) meer tijd hoeft te kosten en welke drie stappen je moet zetten.


 

meer verkeer via Pinterest

NB Dit bericht is voor bloggers die al bezig zijn met Pinterest en graag verder willen groeien. Zit jij nog in het beginstadium? Dan heb je waarschijnlijk meer aan deze post: Zo krijg je veel meer bezoekers via Pinterest.

Is mijn blog geschikt voor meer verkeer via Pinterest?

Pinterest zal niet voor iedere website voor veel meer verkeer kunnen zorgen. Een van de criteria voor blijvend succes op Pinterest is dat je regelmatig nieuwe content toevoegt. Pinterest houdt van nieuwe content. Als jij een blog hebt en je hier regelmatig berichten op plaatst, heb je al een heel groot voordeel ten op zichte van een statische website die niet vaak geüpdated wordt.

Een tweede punt van belang is het soort berichten waar je over schrijft. Zijn dit vooral persoonlijke verhalen, dan wordt het lastiger om veel bezoekers via Pinterest binnen te halen. Pinterest is een visuele zoekmachine, waar mensen op zoek gaan naar oplossingen voor zichzelf. Persoonlijke verhalen vallen hier meestal niet onder en er zijn andere social media-kanalen die veel beter werken voor het promoten van dit soort content.

Als je regelmatig wat nieuws publiceert en je schrijft niet over persoonlijke dingen, dan is de kans op veel bezoekers via Pinterest al groot. Hoe groot precies hangt af van jouw doelgroep. Sommige doelgroepen zijn nou eenmaal in veel grotere getale vertegenwoordigt op Pinterest dan andere. Wat niet wil zeggen dat Pinterest geen onderdeel hoeft te zijn van jouw social media-strategie, maar wel dat het lastiger wordt om er je nummer één bron van sociaal verkeer van te maken.

Schrijf jij over dingen waar mensen op Pinterest naar zoeken? Dan is er geen enkele reden om niet veel bezoekers via dit platform binnen te halen.

flatlay pinexpert meer verkeer via pinterest

Geen tijd voor Pinterest

Voor de meeste dingen in het leven geldt: alles wat je aandacht geeft, groeit. En dat geldt ook voor social media kanalen, waaronder Pinterest. Als je al een tijdje bezig bent met Pinterest, dan heb je waarschijnlijk wel gemerkt dat als je meer pins maakt en meer pins bewaart per dag, je een stijging ziet in de bezoekersaantallen. Dat werkt dus zeker. Alleen waarschijnlijk heb je hier niet zoveel zin in, wat tijd is een schaars goed. Maar je kunt ook slimmer werken, waardoor je niet heel veel extra tijd per week kwijt bent, maar wel meer bezoekers zult krijgen.

geen tijd voor pinterest flatlay pinexpert

De juiste Pinterest-strategie

Vaak is het een kwestie van net wat andere tactieken toepassen en meer kennis van het platform krijgen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een ander type pin(ontwerp), betere pin-beschrijvingen maken, je pins op een andere manier bewaren, handig samenwerken met andere bloggers of advertenties inzetten.

Wil je onder meer 7 handige tips voor gevorderden ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief:

Daarnaast helpt het ook heel veel als je de juiste statistieken bijhoudt en regelmatig analyseert. Dan weet je precies wat er wel en niet werkt en kun je je koers daarop aanpassen. Zo is het bijvoorbeeld veel belangrijker om naar het aantal kliks naar je website te kijken, dan dat je het aantal views in de gaten houdt. En ook de statistieken van Pinterest zelf kun je gebruiken om te zien wat wel en niet werkt.

Nadat je je meer verdiept hebt in andere tactieken en de statistieken kun je vervolgens een nieuwe Pinterest-strategie opstellen. Een die bij jou en jouw blog past. Misschien resulteert dat in één ochtend pins en beschrijvingen maken en vervolgens Tailwind voor een maand vol plannen. Of deel je dit liever op in een uur per week. Voor anderen werkt het weer beter om handmatig aan de slag te gaan en iedere dag tien minuten bezig te zijn. Maar met een van tevoren bedacht plan kom je altijd verder.

flatlay juiste pinterest strategie pinexpert

Het is dus zeker mogelijk om van Pinterest jouw nummer één bron van (sociaal) verkeer te maken. Zolang jouw blog in de juiste niche zit en je een goede strategie gebruikt. Meer verkeer via Pinterest naar je site krijgen doe je door je eerst meer in het platform te verdiepen, vervolgens de statistieken te analyseren en tot slot door een goede strategie op te stellen. Succes!

Bewaar voor later op Pinterest:

meer verkeer via pinterest pin

Een opmerking achterlaten

CommentLuv badge