Pinterest-statistieken, alle pagina’s uitgelegd

Je Pinterest-statistieken kunnen je helpen om betere pins te maken. Net als bij je site-statistieken geven ze je inzicht in wat wel en niet werkt. In dit bericht staat hoe je toegang krijgt tot je Pinterest-statistieken, welke overzichten interessant en handig zijn om regelmatig te bekijken en wat je aan deze gegevens hebt.

pinterest-statistieken fb

Zo krijg je toegang tot alle Pinterest-statistieken

Toegang krijgen tot je Pinterest-statistieken is heel makkelijk en misschien heb je het zelfs al. Het enige wat je namelijk hoeft te doen is je profiel omzetten naar een zakelijk account. Dan krijg je toegang tot de statistieken over je Pinterest-profiel en Mensen die je bereikt.

Wil je ook de statistieken van je website zien (Activiteit vanaf…) ? Zorg dan dat je website bevestigd is. Het duurt een paar dagen, na het bevestigen, voor deze gegevens in de overzichten verschijnen.

Via de app heb je helaas (nog) geen toegang tot je statistieken op Pinterest.

Als je toegang hebt tot de statistieken, dan kun je deze linksboven op de site vinden, naast het Pinterest-logo. Op je Pinterest analytics-overzichtspagina kun je drie categorieën vinden, namelijk: Je Pinterest-profiel, Mensen die je bereikt en Activiteit vanaf je website. Hieronder staan ze verder uitgelegd.

Je Pinterest-profiel (Profiel)

Impressies

De statistieken bij Je Pinterest-profiel gaan over je hele account en dus pins van anderen en van jezelf.

De eerste pagina laat het aantal impressies zien, dit is het aantal weergaven van al je pins op Pinterest. In het dropdown-menu kun je een periode selecteren.

Het getal bij de impressies geeft aan hoe vaak je pins zijn getoond.  Dit betekent eigenlijk alleen maar dat mensen erlangs zijn gescrolld en niet per se dat ze er ook daadwerkelijk iets mee gedaan hebben.

pinterest analytics pinterest-profiel impressies

Hierboven kun je de impressies van mizflurry.nl zien, van 1 oktober 2018 tot 31 december 2018. In de statistieken kun je precies de aanloop naar kerst zien en dat veel mensen Pinterest gebruiken om te plannen voor de feestdagen (ik heb veel feestdagen-pins).

Onder de impressies-grafiek vind je een tabel met de Meest vertoonde pins van de afgelopen 30 dagen. Achter de titel van de pin kun je het aantal impressies zien, gevolgd door het aantal Kliks, Aantal keer bewaard en Type pin. Staat er bij de laatste optie een “R” dan betekent dit dat het om een rich pin gaat.

Het onderste overzicht is een tabel met Borden met de meest vertoonde pins van de afgelopen 30 dagen. Dit overzicht heeft weer dezelfde kolommen als Meest vertoonde pins.

Aantal keer bewaard

Op de pagina Aantal keer bewaard kun je zien hoe vaak jouw pins (die van jezelf en anderen) bewaard worden. Dit gaat dus over repins. Links van de grafiek zie je het gemiddelde aantal en in de grafiek kun je de aantallen per dag zien.

pinterest analytics pinterest-profiel aantal keer bewaard

Onder deze grafiek vind je weer twee tabellen, namelijk Pins die mensen het meest bewaren en Borden met de pins die mensen het meest bewaren.

Achter de titel van de pin kun je zien hoe vaak een pin bewaard is, gevolgd door het aantal ImpressiesKliks en Type pin. Staat er bij de laatste optie een “R” dan betekent dit dat het om een rich pin gaat.

Kliks

Ook bij de kliks zie je weer eerst een grafiek, gevolgd door twee overzichten. Het interessante is dat de grafiek gaat over het aantal kliks naar je website, terwijl de overzichten weer over jouw pins en de pins van anderen gaat. (En de grafiek Kliks onder Actviteit vanaf je website gaat over terugkerende bezoekers, terwijl ik juist deze grafiek daar had verwacht, dit is dus een beetje onlogisch.)

pinterest analytics pinterest-profiel kliks

De overzichten zijn weer nagenoeg hetzelfde als de overzichten die hierboven beschreven staan, het enige verschil is dat ze nu gesorteerd staan op het aantal kliks.

Aller tijden

Ook is er nog een pagina Aller tijden. Hier vind je drie overzichten; Meest bewaard, Meest gezocht en Pins die het goed doen. Hier vind je in eerste instantie tien, maar als je op Meer weergeven drukt vijftig, pins per overzicht. De gegevens in deze overzichten gaan over de gehele levensduur van je Pinterest-account en pins.

Wat te doen informatie uit de Pinterest-statistieken?

Wat kun je nu eigenlijk met deze informatie? De grafieken zijn natuurlijk heel handig om te zien of er groei in je account zit en je op juiste manier bezig bent. Al zal hier altijd wel wat fluctuatie inzitten; maak je hier niet te druk om, vooral niet omdat hier ook pins van anderen bij zitten.

De grafiek bij Kliks is eigenlijk het belangrijkst. Deze geeft aan hoeveel mensen er daadwerkelijk van Pinterest naar jouw site komen.

De informatie uit de tabellen kun je gebruiken om je pins te verbeteren en is erg interessant om regelmatig te analyseren. Wat is hetzelfde bij deze meest vertoonde pins? Wat voor soort foto’s worden er gebruikt? Welke teksten sporen aan tot klikken en wat voor soort pins krijgen juist veel repins ? Is het de tekst op de afbeelding of de tekst in de pinbeschrijving?

Deze informatie kun je gebruiken bij het maken van nieuwe pins. Bedenk wel dat dit enkel de getallen van de afgelopen 30 dagen zijn en niet van de gehele levensduur van de pin (behalve op de pagina Aller tijden).

Hetzelfde geldt voor de informatie over de borden. Welke borden doen het goed? Kun je hier meer eigen pins op bewaren (of nieuwe pins voor maken)? Of kun je nog meer soortgelijke borden maken?

Mensen die je bereikt

Demografie

Het tweede onderdeel van de statistieken gaat over de mensen die je bereikt op Pinterest. Hier komt dat (soms grote) getal onder je profielnaam op je profielpagina vandaan. Er spelen heel veel factoren mee bij het samenstellen van dit getal.

mensen die je bereikt pinterest statistieken

Eigenlijk is het alles samen wat mensen op Pinterest van jou kunnen zien. Dus jouw pins (die naar je eigen site en naar andere sites), jouw borden, jouw account. En dan niet alleen als gebruikers hier interactie mee hebben (doorklikken naar een site, vergroten van een pin, een bord aanklikken, een pin bewaren, etc.), maar ook als ze er alleen maar langs scrollen in de smartfeed (homepage), zoekresultaten of op een bord.

Het is fijn als dit een groot getal is, dat betekent dat je lekker bezig bent op Pinterest, maar schiet niet in de stress als dit getal af en toe weer wat daalt (en daarna weer stijgt). Dat kan te maken hebben met bijvoorbeeld seizoenswisselingen of een verandering in het algoritme. Het belangrijkste blijft het aantal kliks naar je website, zoals hierboven beschreven. Daarin wil je wel graag een stijgende lijn blijven zien.

De gemiddelde maandelijkse betrokkenheid gaat wél over de interactie die gebruikers met je profiel, borden of pins hebben. Je ziet dan ook dat dit getal een stuk lager is dan het totale aantal kijkers. Hierbij gaat het dus niet altijd om mensen die doorklikken naar je site, maar ook over bijvoorbeeld het vergroten van een pin of bekijken van een van je borden.

Onder de grafiek kun je meer informatie over de demografie van de kijkers van jouw profiel zien. Je ziet steeds een top 5 (of 3) van bijvoorbeeld het land, de taal en geslacht van je doelgroep. Ook is er een overzicht Metro, maar op dit moment gaat dat alleen nog maar over steden in de VS.

Interesses

Op de pagina Interesses kun je onder andere de interesses van je publiek (volgers) bekijken. Komt dit een beetje overeen met de onderwerpen waar je over blogt of schrijft? Is dit niet het geval dan zou je wat extra borden aan kunnen maken over deze onderwerpen, om zo meer volgers met de juiste interesses aan te trekken. Vergeet niet om dan ook actief pins op deze borden te bewaren.

Borden en Merken

Hieronder vind je een overzicht van Borden met veel van jouw pins. Deze borden kunnen heel handig zijn om achter keywords te komen die bij jouw pins passen. Dit geldt trouwens alleen voor borden van gewone Pinterest-gebruikers, dus niet voor de borden van andere gebruikers met een zakelijk account. Klik je op zo’n bord dan krijg je links een rijtje met zoekwoorden te zien:

borden met veel van jou pins

Wil je meer weten over het gebruik van zoekwoorden? Hoe je er nog meer kunt vinden en waar en hoe je ze het best kunt gebruiken? In mijn Pinterest-cursus voor bloggers wordt hier uitgebreid op in gegaan.

Helemaal onderaan vind je een overzicht met Merken: bedrijven waar je doelgroep bij betrokken is. Dit geeft je meer inzicht in wat je doelgroep interessant vindt en welke concurrerende profielen je in de gaten kunt houden.

Activiteit vanaf website (Website)

Tot slot heb je nog een gedeelte bij de statistieken dat wel helemaal gaat over pins naar jouw website: Activiteit vanaf … (jouw website). Hier heb je weer dezelfde pagina’s als bij Je Pinterest-profiel, namelijk Impresssies, Aantal keer bewaard, Kliks en Aller tijden.

De grafrieken en overzichten op deze pagina’s zijn ook hetzelfde als hierboven beschreven staat, met het verschil dus dat deze informatie alleen over jouw eigen pins gaat. En de grafiek bij Kliks over terugkerende bezoekers aan je website.

Originele pins

Ook heb je hier nog twee andere pagina’s. Eén hiervan is Originele pins. In de grafiek bovenaan deze pagina kun je zien hoeveel pins er (gemiddeld) per dag vanaf je website zijn toegevoegd aan Pinterest. Hier zitten trouwens ook de pins bij die gemaakt zijn met de pinmaker of gepland via Tailwind.

In het overzicht dat onder deze grafiek staat, kun je precies zien om welke pins het gaat.

pins bewaard van site pinterest

Bewaarknop

Tot slot is er ook nog de pagina Bewaarknop. Volgens mij goed bedacht, maar minder goed uitgevoerd. Het idee achter de pagina is dat je kunt zien hoe vaak de Pinterest-bewaarknop op je site getoond is, hoeveel mensen hier op geklikt hebben en hoeveel pins hier uit zijn gekomen.

Dit werkt overigens alleen als je de bewaarknop op de officiële Pinterest-manier hebt geïnstalleerd, niet met een plugin. Hoe je dat doe kun je lezen in dit bericht: Handleiding: Pinterest-bewaarknop installeren.

In de praktijk is het zo dat je deze gegevens alleen te zien krijgt van een willekeurig datum, ongeveer een week geleden. Je kunt geen andere periode selecteren. Ik had nog hoop dat de knop Gegevens exporteren meer zou opleveren, maar deze geeft dezelfde summiere informatie. Aan deze pagina heb je dus niet zo veel.

In dit bericht staan alle pagina’s van de Pinterest-statistieken uitgelegd. Het is een goed idee om regelmatig een kijkje bij je statistieken te nemen en te analyseren welke pins en borden het goed doen. Zodat je meer pins en borden in deze stijl kunt maken om meer bezoekers te krijgen. Het belangrijkste overzicht is de pagina Kliks, onder Je Pinterest-profiel. Hier kun je zien hoeveel mensen er daadwerkelijk naar je site komen via Pinterest.

Bewaar voor later op Pinterest:

pinterest-statistieken pinterest-statistieken belangrijk





Laat een reactie achter

CommentLuv badge