Pinterest idee-pins (voorheen verhaal-pins)

Alles over Pinterest idee-pins

Sinds 2 juli 2021 zijn ze ook in Nederland beschikbaar; de Pinterest idee-pins (voorheen verhaal-pins). In Amerika en andere landen kon je dit type pin al eerder langs zien komen, maar nu zijn ook wij aan de beurt. Daar heetten ze overigens eerst story pins en nu idea pins. Pinterestidee-pins zijn weer een nieuw type Pinterest-pin en ze lijken een beetje op Instagram stories, maar dan op de Pinterest-manier. Gebruik ze dus om iets uit te leggen of om ideeën te delen en niet zo zeer om je persoonlijke verhaal te doen. Met een idee-pin kun je mensen inspireren en je naamsbekendheid vergroten.

Flatlay foto met kookwekker, met tekst Alles over Pinterest idee-pins, zo zet je ze slim in voor je bedrijf.

Idee-pins zijn in Nederland nog vrij onbekend. Ze zijn nog niet standaard bij alle accounts uitgerold. Je moet dus weten dat ze bestaan en dan kun je ze heel simpel aanvragen. Het doel van deze blog is jou uitleggen wat idee-pins zijn en wat je er mee kunt voor jouw bedrijf of blog. En natuurlijk ook hoe je het dan vervolgens het handigst aanpakt, als je besluit dat je ze wilt gebruiken.

Na het lezen van deze blog over Pinterest idee-pins weet je precies wat ze je kunnen opleveren en hoe je het maken van idee-pins handig aanpakt. Ik heb alles voor je uitgezocht en vertel je stap-voor-stap wat je moet doen, zodat je niet veel tijd kwijt bent aan uitzoeken hoe alles werkt.

Wat zijn idee-pins?

Je gebruikt dit type pin, heel verrassend, om een idee te delen. Je voegt verschillende afbeeldingen (met extra’s) toe, die samen een verhaal vertellen. Een Pinterest idee-pin bestaat namelijk uit meerdere slides (je kunt het ook pagina’s noemen). Je zou een Pinterest idee-pin ook als een soort PowerPoint-presentatie kunnen zien. Je kunt van alles aan zo’n dia toevoegen; video, tekst, afbeeldingen en meer. Maar omdat het Pinterest is, gebruik je geen liggende slides, maar een staand formaat. De meeste mensen gebruiken Pinterest op hun mobiel en die houden ze rechtop. Vandaar dat je pins altijd een portret-formaat moeten hebben. Vallen ze ook nog eens meer op in overzichten zoals de smartfeed (homepage) en zoekresultaten.

Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken om iets uit te leggen. Laat bijvoorbeeld de verschillende stappen van een recept of DIY zien. Heb je een blog geschreven met hierin allerlei tips of ideeën verzameld? Ook dit is een mooie basis voor een idee-pin. Maak voor iedere tip of idee een aparte slide. Op deze manier kun je Pinners helpen een oplossing voor hun vraag of probleem te vinden. Door ze te helpen en/of te inspireren verhoog je je naamsbekendheid en kun je beginnen met het opbouwen van een band.

Idee-pins verschijnen boven al je andere pins op je profielpagina. Ze komen ook tevoorschijn in de zoekresultaten en langs in de smartfeed. In sommige landen is de volgend-tijdlijn al uitgerold; hierbij worden de nieuwste idee-pins van de accounts die je volgt op Pinterest bovenaan je smartfeed getoond. In Nederland zullen we nog even op deze functie moeten wachten. Er staan nog meer uitbreidingen van de functionaliteit van de idee-pins op de planning. In dit bericht van Pinterest zelf kun je hier meer over lezen.

Technische specificaties

  • De beeldverhouding van idee-pins is 9:16, dit is bijvoorbeeld 1080 bij 1920 pixels. Zie dit als je canvas; je kunt onder andere afbeeldingen, video’s, tekst en stickers op de slides plaatsen met een andere verhouding.
  • 1 tot 20 slides.
  • Maximale bestandsgrootte voor Android en iOS: 1 GB.
  • Maximale bestandsgrootte voor web: 20 MB voor afbeeldingen en 100 MB voor video’s.
  • Toegestane bestandstypen voor afbeeldingen: BMP, JPG, PNG, TIFF en WEBP.
  • Toegestane bestandstypen voor video: MP4 en M4V, codering: H.264 of H.265.
  • Videolengte: 1 tot 60 seconden.
  • Om de idee-pin overal scherp te kunnen vertonen raadt Pinterest aan om voor een resolutie van minimaal 1080 bij 1920 pixels te gaan.

Flatlay Pinterest idee-pin.

Voordelen Pinterest-idee-pins

De idee-pins op Pinterest hebben verschillende voor- en nadelen. Hier volgen de voordelen op een rijtje:

  • Ze zijn nieuw en Pinterest brengt (nieuwe) idee-pins nu extra onder de aandacht. Dit is goed te zien als ik mijn nieuwe pins bekijk die ik de afgelopen tijd gemaakt heb. De idee-pins krijgen in korte tijd (een paar dagen) zo’n 10x meer weergaven dan gewone statische pins. Als je een idee-pin hebt gemaakt, krijgen je volgers bij hun meldingen hier een notificatie van. Ook worden de idee-pins van profielen die je volgt bij de eerste resultaten in de smartfeed (homepage) getoond.
  • Idee-pins verdwijnen niet na 24 uur zoals Instagram stories, maar blijven te bekijken. Ze krijgen een mooi plekje boven al je andere pins op je profielpagina. Een mooie manier om je beste content in de spotlight te zetten dus.
  • Na de laatste slide van je idee-pin wordt een link naar je profiel en een volgknop getoond; een mooi middel om meer volgers te krijgen. En hoewel volgers minder belangrijk zijn op Pinterest, het is tenslotte meer een zoekmachine dan een sociaal netwerk, helpt het hebben van meer volgers toch wel om (nieuwe) pins een boost te geven.
  • Pinterest idee-pins zijn ook heel geschikt als je niet zoveel content op je site hebt staan. Pinterest heeft liever niet dat je steeds weer naar dezelfde url linkt. Omdat je bij idee-pins helemaal niet linkt, hoef je je hier dus ook niet druk over te maken. Je zou het meer kunnen zien als een Instagram-bericht of een Facebook-post zonder link. Daar deel je ook interessante informatie om je doelgroep te inspireren. Iedere keer dat je een bericht voor een ander platform maakt, kun je jezelf afvragen: hoe kan ik hier een idee-pin van maken?
  • Tijdens mijn Next Level Pinterest-training bij Blogger by Nature kreeg ik interessante vragen over het hergebruik van Instagram-content op Pinterest. De idee-pins lijken niet alleen een beetje op Instagram stories; je zou je stories ook kunnen hergebruiken als idee-pin. Dit werkt vooral voor content waarmee je inspireert of waarin je tips geeft.
  • Je kunt ook ideeën delen zonder dat je daar een blog over hebt geschreven. Voor mijn andere blog met creatieve ideeën heb ik wat minder tijd tegenwoordig. Ik maak nog wel vaak foto’s van dingen waar ik ooit nog over wil bloggen, maar dat komt er vaak niet van. Zo was mijn dochter pas geleden jarig en had ik een leuke feesttafel voor haar gemaakt. Voorlopig zal ik er niet aan toe komen om hier een blogpost over te schrijven. Van de foto’s die ik van de feesttafel had gemaakt, heb ik een leuke idee-pin kunnen maken, die binnen twee dagen al ruim 2.000 views heeft gehad. Dit kun je ook doen met bijvoorbeeld recepten, knutsels en DIYs. Dit zorgt niet voor meer verkeer naar mijn website, maar wel voor een bekender Pinterest-account en meer naamsbekendheid.
  • Ze zijn superfijn om de aandacht te trekken, want ze maken gebruik van bewegend beeld. Zelfs als je geen video-gebruikt, kun je met een bewegende illustratie of tekst toch de opvallen in een overzicht. Daarnaast kun je een stuk meer kwijt op deze pins dan op een gewone, statische, afbeelding-pin. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om mensen kennis met je (merk) te laten maken op Pinterest en zo je naamsbekendheid op te bouwen.

Nadelen Pinterest-idee-pins

Idee-pins hebben niet alleen maar voordelen. Dit zijn de nadelen:

  • Het grote nadeel van dit type pins is dat ze niet aan te klikken zijn en op deze manier voor meer website-verkeer kunnen zorgen. Je kunt ze bekijken, opslaan en aan het eind krijg je de mogelijkheid om het profiel te bezoeken.
  • Idee-pins hebben zelfs helemaal geen mogelijkheid om een link toe te voegen. Je kunt zelfs een penalty van Pinterest krijgen als je op de slides van je idee-pin een url vermeldt. Doe dit dus niet.
    • Wat je wel kunt doen is een zachte call-to-action toevoegen aan het eind. Bijvoorbeeld: “Volg mij voor meer… “ of “Bezoek ons bord over …”.
  • Ze kosten veel tijd om te maken. Met een goede idee-pin ontwerpen en maken kun je zo een half uur tot uur bezig zijn. Best lang voor iets waarvan je niet goed kunt zien wat het je oplevert.
  • Het is weer iets nieuws op Pinterest. Nieuwe functionaliteiten op Pinterest benader ik altijd met wat reserve. Het zal niet de eerste keer zijn dat een functionaliteit weer weg gaat, omdat het niet goed loopt (herinnert iemand zich de Pinterest communities nog?). Maar op dit moment wijst niets in deze richting. Als het idee van dit type pins je aanspreekt, ga er dan lekker mee aan de slag en profiteer ervan zolang het kan.
  • Ze zijn (nog) niet in te plannen via Tailwind. Wil je een idee-pin op meerdere borden bewaren, dan zul je dit handmatig moeten doen.
  • Het is ook weer iets nieuws om aan te leren. Maar met de tips uit deze blog kost dat je zo min mogelijk moeite.

Waarom Pinterest-idee-pins gebruiken?

Ok, nu je weet wat Pinterest idee-pins zijn en wat de voor- en nadelen zijn, is het tijd voor het volgende punt; waarom zou je ze willen gebruiken?

Ten eerste om mensen te inspireren. De idee-pins bieden genoeg ruimte en mogelijkheden om het idee duidelijk uit te leggen en toe te lichten. Mensen zitten op Pinterest om geïnspireerd te worden  en oplossingen voor grote en kleine problemen te vinden. Deze pins zijn een prachtig middel om hieraan tegemoet te komen.

Ten tweede kun je met de idee-pins op een redelijk makkelijke manier je naamsbekendheid op Pinterest vergroten. Waar een nieuwe, statische pin (alleen een afbeelding) er weken of zelfs maanden over kan doen voor je meer dan duizend mensen hebt bereikt (als dit al lukt), kan dit met een idee-pin al binnen één of twee dagen gebeuren. Aan het eind van iedere idee-pin wordt ook je profiel getoond, waardoor mensen de content die je deelt in de idee-pin ook met jou gaan associëren.

Zo maak je een idee-pin

eerst aanvragen

Het is op dit moment (in Nederland) alleen maar mogelijk om idee-pins in de mobiele app van Pinterest te maken. Je zult waarschijnlijk ook even toegang moeten aanvragen voor het gebruik van deze nieuwe functie, maar mijn ervaring is dat je daarna direct met dit nieuwe type pin aan de slag kunt.

Het aanvragen doe je via deze link.  Doe dit dus op je telefoon, anders werkt het (nog) niet. En zorg dat je bij de Pinterest-app ingelogd bent met het account waarmee je de idee-pins wilt aanvragen. Dan kun je eenvoudig bovenaan de webpagina op “Open” met de app Pinterest drukken. Volg de instructies die verschijnen (waarschijnlijk moet je op een rode knop met de tekst “Begin met maken” of iets dergelijks drukken.) Wanneer je daarna op het plusje drukt, zie je als het goed is een extra optie, namelijk “Ideepin”.

De eerste keer dat je een idee-pin maakt, zul je wat instructies te zien krijgen en akkoord moeten gaan met de regels voor makers.

bedenken en bijhouden

Nu het gelukt is om toegang te krijgen tot de idee-pins, is het tijd om te bedenken waar je jouw idee-pins over gaat maken. Daarbij kun je bijvoorbeeld kijken naar je populairste berichten. Zitten hier blogs met tips bij? Bijvoorbeeld “9 tips om je kind meer groente te laten eten”. Of heb je een een recept of DIY waarbij je stap voor stap kunt laten zien hoe je iets maakt?

Je zou ook een idee-pin kunnen maken bij een categorie waar je over blogt. Bijvoorbeeld “10 knutselideeën voor kinderen”. Dan maak je voor iedere blog in de top 10 van deze categorie van je site een slide voor de idee-pin. Aan het eind van de idee-pin kun je dan verwijzen naar je Pinterest-bord “Knutselen met kinderen”, waar je waarschijnlijk voor iedere knutselidee wel een pin hebt staan. Zo krijg je wellicht toch nog bezoekers naar je website.

Dan de uitwerking; je kunt alleen voor afbeeldingen gaan, maar dat is een beetje een gemiste kans. Heb je tijd en zin dan zou je voor iedere slide een korte video op kunnen nemen. Maar meerdere afbeeldingen met tekst, het liefst in je huisstijl, kunnen ook prima werken. Voeg wel iets van een bewegend element toe op in ieder geval de eerste slide om de aandacht te trekken.

Het kan handig zijn om je idee-pins bij te houden en te tracken, om zo in de gaten de houden wat ze je opleveren. Dit kun je heel simpel houden en in een Excel-bestand of Trello doen. Dingen die ik zou tracken zijn: de titel van je idee-pin, wanneer je hem gemaakt hebt en dan wekelijks het aantal impressies, klikken op pin, keer bewaard, volgacties en profielbezoeken. Deze laatste twee kun je vinden in de Pinterest-app via het statistieken-icoontje op de idee-pin of op je computer door te klikken op “Meer statistieken weergeven” als je in de vergrote weergave van de pin zit.

Idee-pins voorbereiden in Canva

Je kunt je idee-pins direct met de Pinterest-app maken, de pinmaker biedt hier best goede mogelijkheden voor. Maar als je je pins echt mooi in je huisstijl wil maken, is het handig om ze voor te bereiden in Canva of een ander fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop.

Zo pak je dat aan:

  • Maak een nieuw bestand met de afmetingen 1080 x 1920 pixels.
  • Kies kleuren en lettertypes uit je huisstijl.
  • Foto’s en tekst kun je toevoegen door ze op het canvas te slepen of via de upload-functie.
  • Tekst en andere elementen kun je laten bewegen door op “Animate” te klikken, terwijl je het element geselecteerd hebt.
  • Via “Add page” of het plusje kun je extra pagina’s toevoegen.
  • Sla je bestand op als MP4.

Canva biedt trouwens ook sjablonen voor Pinterest idee-pins aan. Zoek hiervoor op “Pinterest Idea pin” in het zoekveld. Je krijgt dan een flink aantal voorbeelden te zien. Pas de kleuren en lettertypes aan naar je huisstijl om de pin eigen te maken. En vergeet natuurlijk niet om je eigen foto’s/video’s en teksten te gebruiken.

Idee-pins maken in de Pinterest-app

Pinterest idee-pins maken doe je in de Pinterest-app. Het is op dit moment nog niet mogelijk om dit via de computer te doen. Heb je de pagina’s/slides voor je idee-pin voorbereid op de computer, dan zul je ze dus even naar je telefoon moeten sturen. Het liefst in zo hoog mogelijke kwaliteit. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze in een map op Google Drive of Dropbox te zetten. Of je verbindt je telefoon rechtstreeks aan je computer met een kabeltje.

Ben je er helemaal klaar voor om je idee-pin op Pinterest te zetten? Doorloop dan de volgende stappen:

  1. Zorg dat je ingelogd ben met het Pinterest-account waarmee je de pin wilt plaatsen.
  2. Klik onderaan in de app op het plusje en selecteer “Ideepin”. (Zie je deze optie niet staan? Dan kan het zijn dat je je idee-pins nog moet aanvragen. Hoe je dat doet, staat hierboven beschreven.)
    Idee-pin maken in Pinterest.
  3. Standaard krijg je dan de optie om een video op te nemen. Hier kun je natuurlijk mee beginnen, bewegend beeld is bij uitstek geschikt om de aandacht te trekken.
  4. Maar je kunt ook de afbeeldingen (met bewegende elementen)/video’s die je al eerder gemaakt hebt selecteren. Klik hiervoor op het kleine vierkante fotootje linksonder.
  5. Selecteer tot twintig foto’s/video’s. Het is handig om voor iedere afbeelding of video een eigen pagina te maken. Wil je dit niet, dan kun je dit onderaan het scherm uitzetten, achter “Maak voor elk een nieuwe pagina”. Klaar met selecteren? Druk op “Volgende”.
  6. In de editor die nu verschijnt kun je de volgorde van de pagina’s bewerken, ze verwijderen, dupliceren of een pagina toevoegen.
    Pinterest idee-pin editor.
  7. Ook kun je iedere pagina apart nog bewerken. Klik er op of klik op het icoontje “Ontwerp”. Nu kun je een stukje uit je video knippen, tekst, muziek, ander geluid of stickers toevoegen en filters toepassen. Druk als je klaar bent op “Gereed”.
  8. Klaar met alle pagina’s bewerken? En staat alles in de goede volgorde? Druk dan op “Volgende”. Nu kun je de puntjes op de i zetten. Voeg een titel toe (met de belangrijkste Pinterest zoekterm) en wijzig eventueel de omslag.
  9. Heb je een recept of DIY of een ander onderwerp waarbij je een lijst van ingrediënten, benodigdheden of stappen kunt toevoegen dan kun je dit doen onder “Voeg lijst toe”.
    Pinterest idee-pin lijst
  10. Kies vervolgens het meest relevante bord om de idee-pin op te bewaren.
  11. Dan kun je ook nog gerelateerde onderwerpen taggen. Deze zijn niet zichtbaar voor anderen, maar zullen wel helpen Pinterest te leren waar de pin over gaat en zo zal hij beter gevonden worden en aan de juiste mensen getoond worden. Je kunt maximaal tien onderwerpen toevoegen. Als je begint met typen, zullen er vanzelf suggesties verschijnen.
  12. Bij “Geavanceerde instellingen” kun je aangeven of je wel en niet opmerkingen toestaat.
  13. That’s it! Ben je toch nog niet helemaal zeker of wil je op een later moment publiceren? Als je linksonder op het icoontje van een map klikt, bewaar je de pin als concept. De volgende keer dat je een idee-pin gaat maken, zullen je concepten vanzelf verschijnen. Ook kun je de idee-pin opslaan als een video door op het icoontje ernaast te drukken. Maar als je er klaar voor bent, druk dan op “Publiceer” om de idee-pin live te gooien!

Idee-pins bewerken

Nadat je je idee-pin gepubliceerd hebt, kun je er niet heel veel meer aan aanpassen. Het enige dat je dan nog kunt veranderen is het bord en eventueel de bordsectie, het wel of niet toestaan van opmerkingen en je kunt de pin verwijderen. Bij deze instellingen kom je door op de drie puntjes te tikken op de idee-pin zelf en dan voor “bewerk ideepin” te kiezen.

Wil je achteraf de idee-pin nog downloaden als een filmpje, druk dan op het icoontje met het pijltje omhoog. Het scherm “Verstuur pin” verschijnt en hier kun je onder andere kiezen voor de optie “Download”.

Het is dus handig om van te voren goed na te denken over je idee-pin, omdat je achteraf niets meer aan je idee-pin-pagina’s kunt aanpassen. Heb je een typefout gemaakt of iets anders verkeerd gedaan? Dan zit er niets anders op dan de idee-pin te verwijderen en hem opnieuw te maken. Als de pin al opnieuw bewaard is op andere borden, dan zal hij daar blijven staan. Dubbelcheck dus altijd je teksten, etc.

Idee-pins statistieken

Net zoals bij de andere pins op Pinterest, kun je van de idee-pins pin-statistieken bekijken. Bij deze statistieken zijn twee extra onderdelen te bekijken, die je bij gewone pins niet ziet. Namelijk het aantal volgacties en profielbezoeken. Zo kun je zien wat de idee-pins je opleveren op het gebied van nieuwe volgers.

Deze statistieken kun je bekijken door de idee-pin te openen en vervolgens op het bovenste icoontje te drukken aan de rechterkant van het scherm, met de drie staafjes. Dit is in de Pinterest-app. Op de computer open je deze statistieken door op de knop “Meer statistieken” te klikken, die linksonder over de idee-pin verschijnt.

 

Best practices Pinterest-idee-pins

  • Gebruik video of bewegend beeld op je eerste slide. Zo trek je sneller de aandacht van iedereen die langs te resultaten scrollt.
  • Laat bijvoorbeeld stap-voor-stap zien hoe je een recept of DIY maakt. Of deel een aantal tips om te inspireren.
  • Probeer twee tot vier idee-pins per maand te maken. De idee-pins zijn nu nog vrij nieuw en worden, zeker in het begin, aan een stuk meer mensen getoond. Maak hier dus gebruik van. Ook al heb je weinig tijd, kijk of het toch lukt om één of twee keer per maand een idee-pin te maken.
  • Zet géén link (url) op de laatste afbeelding of in de beschrijving. Dit is niet de bedoeling bij idee-pins en Pinterest zou dat wel eens als spammerig kunnen zien. Wat ervoor kan zorgen dat je account opgeschort wordt.
  • Eindig met een soft call to action. Nodig de Pinterest-gebruiker op je laatste slide bijvoorbeeld uit om je profiel te volgen voor meer ideeën over [vul maar in]. Bijvoorbeeld: “Volg mij voor meer vegetarische recepten”. Of moedig ze aan om één van je Pinterest-borden te bekijken; “Bekijk mijn bord Feestideeën voor meer verjaardagsinspiratie”. Als na de laatste slide dan je profiel-info getoond wordt, kunnen ze direct actie ondernemen.

Tot slot

Idee-pins in Nederland zijn nog vrij nieuw. Het is een manier om met Pinterest-pins een idee te delen door een verhaal te delen via slides/pagina’s met afbeeldingen, tekst en bewegend beeld. Als je net met Pinterest begint, zou ik me niet direct op de idee-pins storten. Zorg eerst dat je de basis op orde hebt. Maar als je al een tijdje bezig bent op Pinterest, is het een leuke aanvulling voor je Pinterest-strategie. Ondanks dat je geen link kunt toevoegen aan de idee-pins en je dus geen directe bezoekers naar je website zult krijgen, kunnen ze je toch wel wat opleveren. Namelijk meer verbinding met je doelgroep en een hogere naamsbekendheid. Begin gewoon eens met twee tot vier idee-pins per maand maken en kijk wat het je oplevert. Als je de tips uit dit artikel volgt, zouden de resultaten je best wel eens kunnen verrassen. Veel succes! 

Vond je dit een fijn bericht? En wil je meer Pinterest-tips van mij ontvangen? Doe dan de Pinterest-quiz en ontvang wekelijks tips op jouw niveau.

Bewaar voor later op Pinterest:

Alles over Pinterest-idee-pins (voorheen verhaal-pins).

Leave a comment

CommentLuv badge