Scroll Top

Verbeter je oude blogposts en krijg meer bezoekers

Wil jij meer bezoekers op je website? Als je al een tijdje blogt heb je, naast het schrijven van nieuwe berichten natuurlijk, een mooie mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen; namelijk door het verbeteren van je oude blogposts. Hierbij kun je handig gebruik maken van de informatie uit Google Analytics, zodat je je tijd steekt in artikelen waarvan je weet dat je bezoekers ze interessant vinden.

In dit bericht leg ik je precies uit hoe je deze blogs kunt vinden, hoe je een kort zoekwoordenonderzoek kunt doen om achter de zoekwoorden van Google en Pinterest te komen en welke punten je vervolgens in een oud bericht kunt optimaliseren. Het gaat voor een groot gedeelte om zoekmachine optimalisatie, maar ook om het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, wat natuurlijk eigenlijk belangrijker is. We kijken naar de oude blogpost in zijn geheel, hoe en waar je de zoekwoorden kunt implementeren, wat je aan de afbeeldingen kunt verbeteren en tot slot naar links. Ook heb ik een handige checklist gemaakt die je kunt printen en waarop je alle punten af kunt vinken als je aan het verbeteren gaat.

oude blog berichten optimaliseren facebook

Welke berichten kun je verbeteren?

1. Open Google Analytics.

2. Ga naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Soms kan het handig zijn om op Paginatitel te klikken, om dubbele weergaven van de gewone en mobiele site te voorkomen. Dit is bij Blogger het geval.

google analytics berichten verbeteren meer bezoekers

3. Selecteer de afgelopen 3 maanden (behalve als het nieuwe jaar net is begonnen, dan wil je je december gerelateerde posts juist niet updaten en kun je beter een andere periode pakken. Zit je net voor de wintermaanden, dan kan het juist wel handig zijn om naar de data van vorig jaar te kijken.)

4. De top 25-berichten kun je voor nu even overslaan, die doen het al goed. De meeste winst valt te behalen bij de berichten die tussen de 25 en 50 staan. Deze zijn in ieder geval populair bij het publiek, maar er is waarschijnlijk nog wel wat ruimte voor verbetering. Maak hier een lijst van 10 berichten die je graag wilt verbeteren van.

NB Natuurlijk kun je ook de top 10 populairste berichten van je blog op deze manier opzoeken en verbeteren. Aan deze posts kun je in ieder geval affiliate links toevoegen als je dat nog niet hebt gedaan.

Doe een zoekwoordenonderzoek(je) voor meer bezoekers

1. Als mensen Google gebruiken, voeren ze zoekwoorden in waarmee ze hopen een antwoord te vinden voor hun probleem. Probeer te bedenken wat deze zoekwoorden zullen zijn voor de post die je aan het verbeteren bent. Ga hierbij voor long tail keywords (duidelijk uitgelegd in dit bericht: Blog SEO tips voor meer organisch zoekverkeer naar je blog van The Marketing Factory).

2. Gebruik de zoekwoordplanner van Google. Deze kun je vinden als je inlogt bij Google Adwords, op Tools klikt en dan onder het kopje Planning zie je de Zoekwoordplanner staan.

zoekwoordplanner adwords

3. Kies voor Nieuw zoekwoorden vinden.

Nu krijg je een hele lijst met zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden te zien, inclusief informatie hoe vaak er per maand op gezocht wordt en de concurrentie. Het belangrijkste hier is erachter komen of er wel daadwerkelijk op de zoekterm gezocht wordt (zoektermen waar slechts 100 keer of minder per maand op gezocht wordt, kun je beter weg laten) en om achter soortgelijke interessante zoekwoorden te komen, waar je zelf niet zo snel op gekomen was. Kies hier dus voor long tail zoekwoorden waar het liefst vaker dan 1000 keer per maand op gezocht wordt (ligt natuurlijk ook aan het onderwerp).

Maak een lijstje met de zoekwoorden die je gevonden hebt en kies welke zoekwoorden je het belangrijkst lijken. Deze kun je gebruiken voor de titel en url, waarover later meer. Google geeft ook suggesties op de zoekpagina zelf, gewoon www.google.nl. Namelijk als je de zoekterm aan het typen bent, dan zie je vanzelf al een aanvulling verschijnen. Of onderaan de zoekresultaten onder het kopje Zoekopdrachten gerelateerd aan. Deze zijn ook handig om mee te nemen. Zet alle woorden die je relevant lijken even in een bestandje, zodat je die later kunt verwerken in je tekst, de kopjes, afbeeldingsnamen en meta-omschrijving.

google zoekopdrachten gerelateerd aan

Hetzelfde kun je doen in Pinterest. Ook hier word je zoekopdracht aangevuld en dit geeft een goede indicatie waar mensen op Pinterest op zoeken. Deze zoekwoorden verschillen vaak net wat van de Google zoekwoorden. Noteer ze even onder een apart kopje Pinterest, zodat je een goede pin description kunt schrijven, gevuld met deze woorden.

pinterest zoekwoorden suggesties

Pas op dat je niet te lang in deze fase blijft hangen! Zet een timer op tien minuten of een kwartier en ga dan verder.

NB Dit onderzoek is natuurlijk ook heel nuttig voor nieuwe blogberichten!

Oude blogposts verbeteren

Nu kun je echt aan de slag. Er zijn veel punten die je kunt verbeteren aan je post.

Lees eerst de post eens goed door

Het doel hiervan is de eerste, duidelijke fouten er uit te halen. Soms staan er nog een paar spelfoutjes in, is de content verouderd of is er een link kapot. Of doen de afbeeldingen het niet meer of is er zelfs helemaal geen afbeelding, wat een nadeel is bij het delen van berichten op social media of als je gebruik wilt maken van Open Graph Markup. Vaak is er ook nog wat meer over een onderwerp te schrijven. Neem de blog dus eens goed onder de loep en maak aanpassingen waar nodig.

Zoekwoorden implementeren

Dan is het tijd om de zoekwoorden die je hebt verzameld bij je zoekwoordenonderzoek te verwerken in je blogpost. Zoals eerder vermeld kun je ze verwerken in je tekst, de kopjes, afbeeldingsnamen en meta-omschrijving. Voeg de belangrijkste zoekwoorden minimaal twee keer in je body tekst, waarvan één keer in de eerste 150 tekens, toe. De keywords kun je ook gebruiken in de meta-beschrijving. Dit is de beschrijving die komt te staan onder de paginatitel in het overzicht met zoekresultaten. Deze is vooral belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid.

Let wel op als je de url gaat aanpassen, omdat deze bijvoorbeeld geen relevante zoektermen bevat. Je hebt dan namelijk een redirect nodig, om crawlfouten (zorgen voor een lagere ranking in Google en zijn erg gebruiksonvriendelijk) te voorkomen. Ook is er een grote kans dat er vanuit Pinterest of een andere plek op internet al naar de post gelinkt wordt en dit is natuurlijk naar de oude url. Door een redirect toe te voegen krijgen je bezoekers geen foutmelding, maar gewoon de juiste pagina te zien.

Redirect na url aanpassen

Bij een Blogger-blog doe je dat zo:

1. Kopieer de oude url en sla hem even ergens op. Klik op “Terugzetten naar concept” en pas de url aan. Publiceer je bericht opnieuw.

NB als je de url van een gepubliceerd blogbericht in Blogger wil aanpassen, dan moet je hem eerst even terugzetten naar concept. De blog is dan tijdelijk offline tot je hem weer publiceert. Doe dit dus pas als laatst.

2. Ga in je Blogger-dashboard naar Instellingen > Zoekvoorkeuren en klik dan onder het kopje Fouten en omleidingen op de link Bewerken achter Aangepaste omleidingen.

redirect blogger stap 1

3. Klik vervolgens op de knop Nieuwe omleiding.

4. Onderaan de lijst kun je nu de redirect invullen. Bij Vanuit: moet je de oude url van stap 1 invullen. Maar zónder de domeinnaam, dus vanaf het punt na .nl of .com, etc.
En bij Naar: vul je de nieuwe url in.

redirect blogger stap 2

5. Klik op Opslaan.

Voor het instellen van een redirect in WordPress verwijs ik je graag door naar het bericht Pagina’s op je WordPress website doorverwijzen naar andere pagina’s van Boon Webdesign.

Afbeeldingen verbeteren

Hoe zit het met je afbeeldingen? Toen je begon met bloggen was je er misschien nog niet zo mee bezig, maar inmiddels weet je wel hoe belangrijk mooie en goede foto’s zijn, toch? Zijn alle plaatjes eigenlijk wel legaal? Dus zijn ze van jezelf, ge-embed of rechtenvrij? Misschien is de bestandsgrootte van je afbeeldingen te groot en is je blog hierdoor onnodig traag. Of misschien is het gewoon tijd om wat nieuwe foto’s te schieten of nieuwe Pinterest-afbeeldingen te maken (als je je inschrijft voor mijn Bloggers-nieuwsbrief ontvang je onder andere een handige printable over hoe je goede Pinterest-afbeeldingen maakt).

In dit bericht van Profbloggers kun je lezen hoe je je afbeeldingen SEO-proof maakt. Waar dus uit blijkt dat je de zoekwoorden die uit je onderzoek kwamen rollen dus níet moet spammen in de alt-tags. Gebruik die maar gewoon om te beschrijven wat er op de foto staat, waar ze ook voor bedoeld zijn. Waar je de zoekwoorden wel in kunt verwerken is in de bestandsnaam van de afbeeldingen. Dit zorgt er ook voor dat je afbeeldingen hoger scoren bij Google afbeeldingen.

Pinterest data-pin-description

Tot een tijdje terug plaatste ik de meta-description van een post in de de alt-tag van mijn Pinterest-afbeelding, omdat deze tekst als beschrijving bij een pin komt te staan, zodra deze gepind wordt. En dit werkt op zich ook wel, maar dit is niet hoe het hoort. Zoals je in de vorige alinea kon lezen is de alt-tag bedoeld om te beschrijven wat er zichtbaar is op de foto. Voor Pinterest is er een eigen tag, namelijk de data-pin-description tag. Als je hier de Pinterest beschrijving invult, die je hebt bedacht met behulp van je Pinterest zoekwoordenonderzoekje, zit je helemaal goed.

Dit doe je door naar de HTML-code van je bericht te gaan, de afbeeldingstag op te zoeken en daar de tag toe te voegen. Bijvoorbeeld:

data pin description pinterest voorbeeld

Links aanpassen en toevoegen

Ook op het gebied van links is er winst te behalen bij het updaten van je posts. Eén hele belangrijke stap is het controleren van juist gebruik van follow en no-follow links. Als je nog niet weet hoe dat zit en waarom het schadelijk kan zijn voor je Google ranking, dan raad ik je aan het artikel No follow links: wat, waarom & wanneer? van Blogaholic te lezen.

Verder is de anchor tekst (de woorden die klikbaar zijn) ook belangrijk voor je SEO en dus meer bezoekers. Gebruik je dus vaak “klik hier” dan is het tijd om dat aan te passen naar een relevante tekst. Wat ook vrijwel altijd kan bij het updaten van een oud bericht is het toevoegen van links naar relevante posts. Zowel naar interne berichten (binnen je eigen blog) als externe (naar goede sites/content). Vaak heb je in de tussentijd nieuwe berichten geschreven waar je naar kunt linken of was je hier eerder niet zo mee bezig.

Checklist oude blogposts verbeteren voor meer bezoekers

Zoals je ziet is er een hoop te doen. Om het wat makkelijker voor je maken heb ik een printable gemaakt met alle punten op een rij, zodat je ze makkelijk kunt afstrepen als je aan de slag gaat met een oud blogbericht. Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief, krijg je een link naar een pagina met onder andere deze printable direct in je mailbox!

checklist oude blogpost verbeteren

Na het lezen van dit bericht weet je met welke berichten je het best kunt beginnen om te optimaliseren, hoe je een zoekwoordenonderzoekje kunt doen en op welke vier punten je vervolgens verbeteringen kunt doorvoeren om meer bezoekers naar je site of blog te krijgen. Als je klaar bent met deze tien berichten kun je natuurlijk weer tien andere berichten aanpakken. Denk aan je top 10 populairste, 10 eigen favorieten of 10 seizoensgebonden berichten, etc.

Het verbeteren van een oude blogpost kost tijd, misschien wel even veel tijd of meer dan het schrijven van een nieuw bericht. Ik ben gemiddeld een uur bezig met het verbeteren van een artikel. Maar het levert je wel meer pageviews op en je hebt gelijk weer een mooie reden om de post delen op al je social media kanalen. Je hoeft natuurlijk ook niet alles uit de checklist te doen, kijk wat jij het belangrijkst vindt. Soms kan het ook fijn zijn om één punt uit de checklist te pakken en dit achter elkaar bij de 10 posts aan te passen.

Veel succes!

Bewaar voor later op Pinterest:
checklist oude blogpost verbeteren pinterestoude blogs verbeteren tips uitleg checklistchecklist oude blogpost verbeteren pinterest





Opmerkingen (1)

Heel interessant. Ik ga je tips gebruiken!!

Een opmerking achterlaten

CommentLuv badge