Sinds juli 2019 heeft Pinterest nieuwe statistieken. Deze nieuwe lay-out en veranderende functionaliteit waren misschien even wennen. Of misschien ben je pas na die tijd met Pinterest begonnen en vraag je je af wat je met de Pinterest-statistieken kunt doen. Heeft het zin om ze regelmatig te bekijken of is dit zonde van je tijd?
Je Pinterest-statistieken kunnen je helpen om te zien wat werkt, zodat je betere pins kunt maken en uiteindelijk tijd kunt besparen. In dit bericht vertel ik je hoe je dat doet.
Gebruik de Pinterest-statistieken om te zien wat werkt
Om te zien wat werkt op Pinterest is er één getal het belangrijkst; het aantal kliks naar je website. Dit aantal kun je met behulp van de statistieken omhoog krijgen door op zoek te gaan naar overeenkomsten tussen goed presterende pins.
Controleer het aantal kliks
De maandelijkse kijkers en de maandelijkse betrokkenheid kunnen hoog zijn, maar het daadwerkelijke aantal bezoekers via Pinterest aan je website is vaak maar een fractie hiervan. Het aantal repins zegt ook niet veel over het aantal kliks naar je website, al kan het aantal kliks hoger of lager liggen dan het aantal repins bij een bepaalde pin. Het aantal kliks is het belangrijkste om in de gaten te houden, omdat dit laat zien hoeveel mensen er naar je website komen.
Maandelijkse kijkers en betrokkenheid
De cijfers die wellicht het meest opvallen op Pinterest zijn de maandelijkse kijkers en de maandelijkse betrokkenheid. Deze zie je gelijk op de startpagina staan als je ingelogd bent en zijn vaak lekker hoog. De maandelijkse kijkers zijn ook op je profiel te zien voor anderen. Maar eigenlijk zeggen ze niet zo veel.
De maandelijkse kijkers gaan over wat mensen op Pinterest van jou kunnen zien. Dus jouw pins (die naar je eigen site en naar andere sites), jouw borden en jouw account. En dan niet alleen als gebruikers hier interactie mee hebben (doorklikken naar een site, vergroten van een pin, een bord aanklikken, een pin bewaren, etc.), maar ook als ze er alleen maar langs scrollen in de smartfeed (homepage), zoekresultaten of op een bord.
Het is fijn als dit een groot getal is, dat betekent dat je lekker bezig bent op Pinterest, maar schiet niet in de stress als dit getal af en toe weer wat daalt (en daarna weer stijgt). Dat kan te maken hebben met bijvoorbeeld seizoenswisselingen of een verandering in het algoritme.
De gemiddelde maandelijkse betrokkenheid gaat wél over de interactie die gebruikers met jouw profiel, borden of pins hebben. Je ziet dan ook dat dit getal een stuk lager is dan het totale aantal kijkers. Hierbij gaat het dus niet altijd om mensen die doorklikken naar je site, maar ook over bijvoorbeeld het vergroten van een pin of bekijken van een van je borden.
Deze twee cijfers geven niet weer hoeveel mensen er naar je site komen via Pinterest.
Repins
Natuurlijk is het fijn als een pin vaak bewaard wordt. Het is een van de dingen die Pinterest zo krachtig maakt als medium om meer verkeer naar je site te krijgen. Doordat anderen jouw content bewaren, komt deze onder de aandacht bij meer mensen en hoger in de zoekresultaten. Het is dus zeker wel iets wat je graag wilt zien, een hoog aantal repins.
Maar veel repins en weinig kliks daar heb je niet zo veel aan. Het is vaak een teken dat de pin teveel weggeeft of niet prikkelend genoeg is om door te klikken.
Je kunt achter het totale aantal repins in een bepaalde periode komen door bij de eerste dropdown in het Statistiekenoverzicht voor Keer bewaard te kiezen. Splits vervolgens op Geclaimde accounts om achter het aantal repins voor jouw accounts te komen.
Kliks
Het aantal linkkliks laten je zien hoeveel mensen er naar je site komen vanaf Pinterest. En of het je nou om meer nieuwsbriefleden, potentiële klanten, meer (affiliate) verkopen, betere sponsordeals of hogere advertentieopbrengsten gaat; voor al deze dingen zijn meer bezoekers fijn. De bezoekers zijn dan op jouw website en dan is het aan jou om je magie te laten werken.
Zo kom je achter het aantal kliks
Kies voor Linkkliks in het Statistiekenoverzicht en splits weer op Geclaimde accounts. Eventueel kun je linksboven het datumbereik aanpassen.
Nu zie je een grafiek met daarin het aantal linkkliks van je geclaimde accounts per dag. Daaronder staat in een tabel het aantal Totale linkkliks.
Deze cijfers kun je bijhouden om te zien hoe het met je groei op Pinterest gaat. Het kan handig zijn om deze cijfers maandelijks over te nemen in een spreadsheet, omdat de statistieken van Pinterest maar beperkt terug te kijken zijn.
Zoek de overeenkomsten tussen goed presterende pins
Om het aantal bezoekers via Pinterest omhoog te krijgen, wil je natuurlijk meer pins hebben die voor veel kliks zorgen. Daar kunnen de Pinterest-statistieken je bij helpen. Zoek eerst de goed presterende pins op en probeer vervolgens te achterhalen wat de overeenkomsten zijn.
Zo vind je de goed presterende pins
Kies een datumbereik onder de Filters aan de linkerkant van het scherm. Ga voor een periode van minstens 30 dagen. Selecteer vervolgens het adres van je website onder Geclaimde accounts. Scroll dan naar beneden en kies bij de drowdown onder Populairste pins voor Linkkliks.
Nu zie je de pins die in de geselecteerde periode voor de meeste kliks gezorgd hebben. Als je op de titel klikt, krijg je de pin zelf te zien en kun je ook de pinstats van de pin zien (dus het aantal impressies, aantal keer bewaard/repins en linkkliks in de afgelopen 30 dagen). Scroll je verder naar beneden op de pinpagina dan kun je het totale aantal repins zien.
Bekijk wat de overeenkomsten zijn
Open in ieder geval de top 10 pins en kijk naar de volgende punten:
– Design; zie je een overeenkomst in design van de pins? Wellicht gebruik je verschillende templates voor je pins. Merk je dat pins op basis van een bepaald template het significant beter doen dan pins op basis van andere templates? Heeft het te maken met je fotogebruik, de lay-out, etc.?
– Tekst; is de tekst op de succesvolle pins misschien duidelijker leesbaar of groter? Of merk je bijvoorbeeld verschil tussen het kopiëren van de titel van een bericht of een speciale, voor deze pin bedacht, nieuwsgierig makende tekst?
– Beschrijving; hebben deze pins een beschrijving? Bevat deze veel zoekwoorden? Is er een verschil tussen wel of geen hashtags?
– Bordenstrategie; misschien heeft het succes wel te maken met de manier waarop je de pin bewaard hebt. Dit is niet goed te herleiden uit de pins zelf, maar waarschijnlijk weet je nog wel een beetje hoe je een pin gepromoot hebt. Heb je hem toegevoegd aan een tribe en zie je dat de pin door een van de tribe-members bewaard is en het goed is gaan doen? Of is de pin afkomstig van een groepsbord? Heeft het te maken met de manier waarop je de pin in het begin op verschillende borden hebt bewaard?
Tijd besparen met behulp van de Pinterest-statistieken
Op deze manier naar je Pinterest-statistieken en resultaat kijken zorgt ervoor dat je tijd kunt besparen. Als je weet wat werkt kun je daar namelijk meer van doen waardoor je betere resultaten zult behalen in minder tijd. En wat niet werkt, hoef je natuurlijk niet meer te doen waardoor je ook tijd bespaart.
Heeft het dus zin om regelmatig je Pinterest-statistieken te bekijken? Ja, dat heeft het zeker. Iedere keer dat je nieuwe pins gaat maken, is het verstandig om hier even een kijkje te nemen, de resultaten te analyseren en dit mee te nemen. Op die manier zal je verkeer via Pinterest blijven groeien.
Wil je Pinterest-tips direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan nu in voor pinexpert.nl wekelijkse tips:
Bewaar voor later op Pinterest: