Je hebt ze vast wel eens langs zien komen op Pinterest; die handige recept pins. In één oogopslag kun je zien welke ingrediënten je nodig hebt en of het recept je dus bevalt. Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je recept zo wordt weergegeven in Pinterest, als je een blogger bent die wel eens of vaak recepten deelt? En is het eigenlijk wel verstandig om al zo veel weg te geven in een pin? In dit bericht lees je wat een recept pin is, wat de voor- en nadelen van zo’n pin zijn, hoe recept pins je algemene SEO kunnen verbeteren en met welke WordPress plugin je het snelst recepten kunt implementeren op je blog.
Wat is een recept pin?
Een recept pin (hier is de informatie van Pinterest zelf over de recipe pins) is een van de vier soorten rich pins op Pinterest. Zoals alle uitgebreide pins, bevat deze meer informatie, in dit geval bijvoorbeeld de ingrediëntenlijst, bereidingstijd, etc. Heel handig voor food bloggers, maar eigenlijk voor iedere blogger die wel eens een post met een recept schrijft. Je hebt er vast wel eens een gezien, maar voor de duidelijkheid; zo ziet een recept pin er uit:
Nadelen recept pin
Een reden om geen Pinterest recepten pins te gebruiken is dat ze te veel weg kunnen geven over een recept. Dit is vooral het geval bij recepten die verder niet veel instructie nodig hebben. Dan kijken mensen naar de ingrediëntenlijst en klikken ze niet meer door naar je site.
En het kost natuurlijk wat meer tijd om je pins op deze manier in een blogbericht te zetten, plus de tijd die kwijt bent om ze voor de eerste keer op te zetten.
Voordelen recept pin
Rich pins en dus ook recepten pins geven veel informatie over je blogpost. Hierdoor heb je meer kans om gevonden te worden. Je kunt ook gelijk zien hoelang het duurt om een recept te maken en voor hoeveel personen het is. Dit kan mensen helpen bij hun beslissing om wel of niet op de pin te klikken en naar je blog te gaan. Dat je alle ingrediënten al kunt zien, vind ik zelf altijd erg makkelijk als ik naar een recept zoek. Het is dus ook gebruiksvriendelijker (zorgt voor een fijnere ervaring voor de gebruiker).
Recept pins zijn rich pins en bevatten gestructureerde informatie. Dit maakt het makkelijker voor Pinterest om de pin op de juiste manier te ranken. Als je nog niet zo’n grote blogger bent en Pinterest kent je account nog niet zo goed, dan zal je recept pin eerder opgenomen worden in de zoekresultaten dan een gewone pin met een recept.
Andere SEO voordelen
Mensen die dingen bewaren op Pinterest zijn planners. Vaak bewaren ze ideeën, en dus ook vooral recepten, om later te maken. Als je het zo bekijkt, is het dus beter voor de bounce rate van je blog om wel recept pins te gebruiken. Zo voorkom je dat mensen alleen even doorklikken om de ingrediënten te bekijken en je bounce rate op laten lopen. Je hebt liever dat ze pas doorklikken als ze het recept daadwerkelijk gaan maken en dan langer blijven hangen.
Om recept pins mogelijk te maken, moet je je berichten op een bepaalde, gestructureerde manier opmaken (WordPress heeft hier gelukkig handige plugins voor, hieronder vertel ik je meer er over), namelijk volgens schema.org of h-recipe formaat. Dit heeft als bijkomend voordeel dat Google ook meer met het bericht kan. Als je bijvoorbeeld op je telefoon een recept zoekt en je bekijkt de afbeeldingen, dan kun je al zien achter welke foto’s een recept zit, door een kleine badge over het plaatje. Als je dan op de foto tikt, krijg je extra informatie over het recept, zoals bereidingstijd, voor hoeveel personen het is en de ingrediëntenlijst. Ook in de zoekresultaten overzichtspagina komt er extra informatie over het recept te staan.
Ook kan je bericht een aanbevolen fragment worden als je gestructureerde data gebruikt. Dat is zo’n eerste zoekresultaat met een foto en al een deel van de instructies. Op deze berichten wordt vaker geklikt dan gewone zoekresultaten met alleen tekst.
Moet je recept pins gebruiken of niet?
De keuze is natuurlijk aan jou. Ik vind gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk en dat is mijn voornaamste reden om ze wel te gebruiken op mizflurry.nl. Daarnaast speelt de bounce rate van een bericht ook mee bij je ranking in Google, dus dat zou nog een reden kunnen zijn om ze wel te gebruiken. Maar als je vooral meer pageviews wil, gebruik je ze misschien liever niet.
Gestructureerde data
Nu wordt het even wat technischer, maar ik ga proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, want zoals je hierboven kunt lezen is het structureren van je data niet alleen nodig voor recept pins, maar heeft het ook voordelen voor je SEO ranking.
Zoekmachines zijn computers en hoe hard de programmeurs van Google en Pinterest ook werken om algoritmes te maken zodat ze de informatie op internet goed begrijpen; ze kunnen wel wat hulp gebruiken. Je kunt ze helpen door de informatie in een blogpost meer gestructureerd aan te bieden. De meest gebruikte manier om dit te doen is via schema markup. Deze markup geeft de zoekmachines meer informatie over de informatie. Hierdoor wordt het makkelijker voor de zoekmachine om de informatie in je blogpost te crawlen en dit zorgt voor een SEO voordeel. In dit geval vertellen we de zoekmachine dus dat het om een recept gaat en waar de ingrediënten en de bereidingstijd staan, maar dit kan ook bijvoorbeeld een film of review zijn.
Wil je meer achtergrond informatie over structured data, dan raad ik je aan dit bericht te lezen: How to Add Structured Data to Your Website.
WordPress plugin voor recepten
Een gratis en handige plugin voor recepten op je WordPress site, die geen conflicten geef met Yoast SEO, is WP Recipe Maker. Deze plugin is makkelijk te installeren en te gebruiken en biedt veel mogelijkheden, zoals een printoptie bij je recept en de mogelijkheid om foto’s en video’s toe te voegen. (Een WordPress Plugin kun je installeren door in het linkmenu bij Plugins > Nieuwe Plugin te kiezen. Vervolgens kun je dan rechtsboven in het zoekveld op plugin naam zoeken, in dit geval “WP Recipe Maker”.)
In de berichteneditor verschijnt er een WP Recipe Maker-knop naast de Media toevoegen-knop als je de plugin geïnstalleerd en geactiveerd heb. Je kunt dan vervolgens een recept importeren door tekst te plakken en verschillende onderdelen te selecteren als daar om gevraagd wordt.
Maar je kunt ook de onderdelen handmatig invullen:
Als je je rich pins al aan hebt staan (hoe je dat doet, kun je lezen in dit bericht: Rich pins op Pinterest: wat, waarom en hoe?), zou het nu moeten werken en kun je recept pins voor Pinterest maken.
Gebruik je een ander platform dan WordPress, dan is het nog steeds mogelijk om je bericht op te maken als recept en gebruik te maken van Pinterest recept pins. Alleen zul je hiervoor wat meer handmatig in de code moeten aanpassen. Heb je bijvoorbeeld een Blogger blog, dan kan dit bericht je verder helpen: How to Use Recipe Schema Markup on a Blogger (BlogSpot) Blog
Veel succes en mocht je nog vragen stellen, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.
Wil je meer Pinterest-tips ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief:
Bewaar voor later op Pinterest:
Ik vroeg mij altijd al af hoe ze dit deden op Pinterest. Ik ga hier straks even goed naar kijken. Thanks!