Eerder schreef ik al over het bevestigen van je site in Pinterest en hoe je een zakelijk account opzet. Wil je nog een stapje verder gaan dan kun je uitgebreide pins op Pinterest inschakelen. In dit bericht leg ik uit wat rich pins zijn, waarom ze handig zijn en beschrijf ik hoe je ze instelt in Blogger en WordPress.
Wat zijn uitgebreide pins?
Ken je die recept-pins waarbij je de ingrediëntenlijst al helemaal in de pin ziet staan? Dat is een voorbeeld van een rich pin. Volgens Pinterest zelf zijn dit “pins waar extra informatie bij wordt getoond”. Er zijn vier verschillende soorten uitgebreide pins: artikel, recept, product en app. De film- en locatie-pins bestaan niet meer.
Artikelpin
Voor bloggers zijn de artikelpin en receptpin het interessantst, denk ik. Hieronder laat ik het verschil zien tussen een gewone pin en een artikelpin:
Zoals je kunt zien bevat de rich pin veel meer informatie, zoals bijvoorbeeld de naam van de auteur. Daarnaast wordt de zoekopdrachtomschrijving overgenomen én is er nog een mogelijkheid om zelf een beschrijving van de pin toe te voegen (die komt dan onder de naam van de pinner te staan). Bij de gewone pin wordt de zoekopdrachtomschrijving (indien aanwezig) standaard op de plek van de pinbeschrijving geplaatst. De pinner kan deze beschrijving aanpassen of verwijderen en die tekst blijft dan zo, ook wanneer de pin opnieuw gepind wordt. Bij rich pins worden eerder genoemde punten automatisch aangepast zodra je ze wijzigt op je blog.
Receptpin
Bij de receptpins zie je dus ook bijvoorbeeld de lijst met ingrediënten en het aantal porties. Om de pins op deze manier weer te geven, moet je je recept wel op een bepaald manier opmaken. Heb je een WordPress site dan kun je de plugin WP Recipe Maker hiervoor gebruiken.
Overige uitgebreide pins
Productpin
Productpins zijn voornamelijk interessant voor webshops. Deze pins gaan over één product en tonen onder andere de actuele prijs.
App-pin
De app-pins hebben een knop waarmee je de app direct kunt installeren. Deze kun je alleen zien als je de app opent op je telefoon of tablet.
Voordelen rich pins
– Zoekopdrachtomschrijving wordt automatisch overgenomen en geüpdated als jij dat doet. Hierdoor is er meer informatie over de pin beschikbaar, zelfs als deze wordt gepind door een luie pinner en hierdoor worden je pins vaker gevonden.
– Je naam wordt toegevoegd als auteur van het artikel, dus je krijgt de eer die je verdient voor het schrijven van je stukje.
– Uitgebreide pins vallen meer op omdat ze meer informatie bevatten. Daaronder staat de titel van het artikel dik gedrukt. Ook staan rich pins professioneler.
Handleiding uitgebreide pins inschakelen WordPress
1. Zorg ervoor dat je een zakelijk Pinterest-account hebt.
2. Ga naar je WordPress Dashboard en schakel de OpenGraph Meta Data in bij de Yoast SEO. (Ik ga er vanuit dat de meeste bloggers deze plug-in geïnstalleerd hebben, anders moet je dat natuurlijk eerst even doen).
Dit doe je door bij de bij het Yoast SEO menu naar ‘Sociaal’ te gaan en vervolgens klik je op het tabje ‘Facebook’. Controleer hier of “‘Open Graph’-metadata toevoegen” op ‘Ingeschakeld’ staat. Vergeet niet de wijzigingen op te slaan.
3. Vervolgens moet je een link (inclusief www) van je blog testen en valideren met behulp van de Pinterest url debugger: https://developers.pinterest.com/tools/url-debugger/
Ga naar een blogbericht en kopieer de url. Plak deze url vervolgens in het validatieveld:
Klik op “Validate”. Als het goed is, krijg je nu de melding dat je pins goedgekeurd zijn. Klik op de grijze knop met de tekst “Apply now”. Er verschijnt een tekst dat je ze de pin gaan ‘reviewen’ en je een e-mail zult ontvangen met de volgende stappen, maar mijn ervaring is dat de uitgebreide pins na een paar minuten al werken.
NB Je hoeft overigens niet al je pagina’s te valideren; één is al genoeg.
Handleiding rich pins inschakelen Blogger
1. Zorg ervoor dat je een zakelijk Pinterest-account hebt.
2. Maak een back-up van je Blogger sjabloon (Back-up maken in Blogger > stap 4). Klik dan op de knop ‘HTML bewerken’ onder het screenshot ‘Live op Blog’.
3. Zoek de deze code:
<b:includable id=’post’ var=’post’>
Op de eerstvolgende regel na dit stukje code plak je de volgende code:
<meta property=”og:type” content=”article” />
<meta property=”og:title” expr:content=’data:post.title’ />
<meta property=”og:description” expr:content=’data:blog.metaDescription’ />
<meta property=”og:url” expr:content=’data:blog.url’ />
<meta property=”og:site_name” expr:content=’data:blog.title’ />
<meta property=”article:published_time” expr:content=’data:post.timestampISO8601′ />
<meta property=”article:author” content=”JOUW NAAM” />
Hierbij vervang je “JOUW NAAM” natuurlijk met je eigen naam.
4. Sla het sjabloon op door op de oranje knop met de tekst “Sjabloon opslaan” te klikken.
5. Nu we toch bezig zijn is het gelijk een mooi moment om even te controleren of je zoekopdrachtbeschrijvingen per bericht ingeschakeld zijn. Dit is niet alleen handig voor de beschrijvingen op Pinterest, maar natuurlijk ook voor je gewone SEO. Ga naar ‘Instellingen’ – ‘Zoekvoorkeuren’ en klik op ‘Bewerken’ bij “Metatags” – “Omschrijving”.
Controleer hier of “Zoekbeschrijvingen inschakelen” op ‘Ja’ staat. In het veld onder deze keuze kun je de metabeschrijving voor de gehele blog opgeven en ‘Ja’ selecteren zorgt er ook voor dat er bij iedere blogpost aan de rechterkant een veld “Zoekopdrachtbeschrijving” verschijnt. Sla de wijzigingen op.
6. Vervolgens moet je een link van je blog testen en valideren met behulp van de Pinterest url debugger: https://developers.pinterest.com/tools/url-debugger/
Ga naar een blogbericht en kopieer de url. Plak deze url vervolgens in het validatieveld:
Klik op “Validate”. Als het goed is, krijg je nu de melding dat je pins goedgekeurd zijn. Klik op de grijze knop met de tekst “Apply now”. Er verschijnt een tekst dat je ze de pin gaan ‘reviewen’ en je een e-mail zult ontvangen met de volgende stappen, maar mijn ervaring is dat de uitgebreide pins na een paar minuten al werken.
NB Je hoeft overigens niet al je pagina’s te valideren; één is vaak al genoeg.
Hopelijk is het zo duidelijk, veel plezier met je rich pins!
Als je dit bericht gaat pinnen, wil je dan onderstaande afbeelding gebruiken? Verticale plaatjes doen het beter in het Pinterest-overzicht 😉 Alvast bedankt!
Wow, ik ben echt verbijsterd over jouw uitgebreide site…wat kan ik veel van je leren!! Ik wil heel graag meer gaan doen met Pinterest maar ken het medium eerlijk gezegd nog niet zo goed. Op jouw site in ieder geval genoeg inspiratie, dank je wel!
Dankjewel voor dit mooie compliment. Pinterest kan je echt heel veel opleveren, maar dat gaat je vast lukken als je je er in verdiept! Succes!
Super fijn de stappen zo stap voor stap uitgeschreven. Bedankt Fleur!
Graag gedaan, fijn dat je er wat aan hebt!
Ik krijg het maar niet voor elkaar. De link zegt steeds dat m’n rich pins approved zijn, maar er blijft een rood uitroepteken staan bij het authors stukje. Daarnaast ziet mijn pin er niet uit als een rich pin. Ik ben de weg even kwijt, haha.
Hoi Simone, ik heb het even gecontroleerd en het lijkt er inderdaad op dat je pins approved zijn. Het rode uitroepteken bij het authors stukje hoeft geen probleem te zijn, maar je pins zien er inderdaad niet uit als rich pins. Een tijdje terug hoorde ik vaker over dit probleem en toen bleek het een bug van Pinterest te zijn. Heb je al contact opgenomen met de helpdesk?
Ik heb ze eens een berichtje gestuurd. Hopen dat het gaat lukken. Dank je wel voor je reactie! 🙂
Bestaan de productpins nog? Een tijdje heb ik ze gezien bij het zoeken maar nu niet meer. Of doe ik iets niet goed?
De product-pins bestaan nog steeds. Het kan wel zijn dat de opmaak veranderd is, waardoor ze minder opvallen als zijnde product-pins.
Hoi, ik heb zojuist Yoast gedownload, maar ik het Social tabje niet staan als ik SEO open, of moet je daar een PRO account voor hebben?
Hoi! Ik zie dat er het een en ander veranderd is bij Yoast. Maar als het goed is worden Rich Pins tegenwoordig automatisch ingesteld, dus hoef je deze stap niet meer te zetten. Als je wilt dat ik het even voor je check, of je rich pins het doen, wil je me dan een mail (fleur@pinexpert.nl) sturen met je Pinterest-account? Take care, Fleur