Pinterest profiel aanpassen en optimaliseren
De afgelopen tijd heb ik weer een aantal zakelijke profielpagina’s voor klanten geoptimaliseerd. Meestal wordt een profielpagina direct na het openen van een account even vlug ingericht en vergeten. Je Pinterest profiel aanpassen komt later wel, denk je. Eerst maar eens het platform wat beter leren kennen. Helaas komt dat later heel vaak niet. Het is zeker geen overbodige luxe om de profielpagina na een tijd aan te passen en te optimaliseren. Ben jij een bloggende ondernemer en heb je net een zakelijk Pinterest-account geopend of heb je al langer dan een jaar niet naar je profielpagina gekeken? Lees dan deze blog om te zien welke stappen je moet zetten.
Waarom optimaliseren
Een zakelijke profielpagina op Pinterest verschilt op een aantal punten van een persoonlijke profielpagina. Zo kun je bijvoorbeeld op een zakelijke pagina wat meer contactinformatie kwijt, zodat het makkelijker is voor potentiële klanten om contact met je bedrijf op te nemen. Als je ervoor zorgt dat je zakelijke profielpagina goed in orde is, maak je in ieder geval een goede eerste indruk als iemand besluit om je profiel te bezoeken. Je wilt dan dat het in één keer duidelijk is waar jouw bedrijf voor staat en waarmee je mensen kunt helpen. Zie het als de buitenkant van een winkel. Als het niet duidelijk is wat er te koop is in de winkel, zullen maar weinig mensen zich aangesproken voelen en naar binnen stappen.
Nu hoef je je ook weer niet te veel zorgen te maken over je zakelijke profielpagina op Pinterest. Het aantal mensen dat daadwerkelijk een profiel bezoekt is meestal niet hoog (bedenk zelf maar eens hoe vaak je doorklikt naar een profiel). Maar degenen die wel komen, wil je graag welkom heten. En in de toekomst zou dit nog wel eens kunnen veranderen met de komst van verhaalpins. Dit type pin is in Nederland en België helaas nog niet beschikbaar, maar nodigt gebruikers uit om een profiel juist te bezoeken.
Een goed ingevuld account helpt Pinterest ook om context aan je pins te geven, waardoor je pins beter gevonden zullen worden. Daarnaast zal je account beter gevonden worden. Het is namelijk niet alleen mogelijk om te zoeken op pin, maar ook op personen en accounts.
Het goede nieuws is dat het goed inrichten van je profielpagina op Pinterest helemaal niet zoveel werk is. Heb je het eenmaal gedaan, dan is het handig om één keer per jaar even te checken of alles nog goed staat en of er nieuwe functies zijn bij gekomen.
Zo pas je je zakelijke profielpagina aan op Pinterest
Of je nu net een splinternieuw zakelijk account hebt aangemaakt of dat je account al vijf jaar bestaat en je eigenlijk nooit meer naar je profielpagina hebt gekeken, de punten die je moet nalopen blijven hetzelfde. Hieronder neem ik ze stuk voor stuk met je door.
Een kleine waarschuwing: Pinterest rolt zeer regelmatig updates uit. Hierdoor kan het gebeuren dat een functie net iets anders heet of op een andere plek staat. Deze blog is geschreven in mei 2021. Mocht je iets helemaal niet meer kunnen vinden, dan hoor ik het graag van je zodat ik dit bericht kan aanpassen.
Profielfoto
Herkenbaarheid is belangrijk bij een profielfoto. Voor ondernemers en kleine bedrijven is het gangbaar om een foto van jezelf of het gezicht van de onderneming te gebruiken. Gebruik het liefst op al je platformen dezelfde foto om de herkenbaarheid te vergroten. Dit wekt vertrouwen. Bij sommige kleine en grotere bedrijven is gebruikelijker om het logo te gebruiken, vooral wanneer dit logo bekend is bij de doelgroep.
Het aanpassen van je profielfoto doe je níet door er op te klikken, maar via de instellingen rechtsboven. Op de pagina Profiel bewerken kun je naast je profielfoto op “wijzigen” klikken en zo een (andere) foto uploaden.
Profielnaam en beschrijving
Nu je toch in de instellingen zit, kun je gelijk wat andere dingen aanpassen of invullen. Zoals je profielnaam en beschrijving. Je profielnaam staat onder je profielfoto en is in de instellingen aan te passen bij het veld “Weergavenaam”. Je kunt hier kiezen voor je bedrijfsnaam of je eigen naam, wat het meest herkenbaar is voor je klanten. Dit kun je aanvullen met wat zoektermen zodat het gelijk duidelijk is waar je bedrijf voor staat, ook voor mensen die op je profiel komen en je onderneming nog niet kennen.
In het veld “Over je profiel” kun je de beschrijving kwijt. Hier kun je nog duidelijker maken wat je doet, wie je helpt en hoe je dat doet. Ook dit is een goede plek om Pinterest zoektermen te gebruiken. De beschrijving heeft wat minder gewicht dan eerst, maar de juiste zoekwoorden hier gebruiken zal nog steeds een positief effect hebben op de vindbaarheid van je profiel en je pins.
Wat je bij het veld “Gebruikersnaam” invult, komt ook in de URL te staan. Ik heb daar bijvoorbeeld “pinexpertnl” ingevuld en de link naar mijn Pinterest-account is: pinterest.com/pinexpertnl. Het is dus handig om hier iets te kiezen wat je gemakkelijk kunt uitspreken en te onthouden is, zodat je je Pinterest-profiel op andere platformen kunt promoten.
Website
Het adres van je website hoef je niet in je beschrijving op te nemen. Als je je website claimt, dan komt deze automatisch voor de beschrijving te staan. Het claimen van je website heeft nog meer voordelen, zoals meer statistieken en je account komt bij alle pins vanaf jouw site te staan. Je kunt er meer over lezen in dit bericht: Pinterest website claimen.
Bij de instellingen kun je trouwens ook een openbaar e-mailadres en je telefoonnummer opgeven. Deze worden dan getoond als iemand op de button “Contact” klikt, die na het invullen op je profiel verschijnt. Overigens zie je deze button alleen als je niet ingelogd bent op dat account.
Pinterest profiel omslag aanpassen
Tot slot kun je de omslag van je profielpagina ook nog aanpassen. Hiervoor moet je weer uit de instellingen. Vergeet niet op te slaan, door onderaan de pagina op “Opslaan” te klikken. De omslag is de rechthoek achter je profielfoto. Wanneer je niets doet, zal dit een compilatie zijn van je laatst bewaarde pins. Als je goed kijkt zie je hier rechtsonder een potloodje staan. Klik hier op om de omslag te bewerken.
Je kunt kiezen voor een afbeelding of video. Onderaan staat wat voor soort afbeelding of video je kunt uploaden en hoe groot het bestand maximaal mag zijn. Je kunt deze plek gebruiken om nog wat meer te vertellen over je bedrijf of bijvoorbeeld je weggever voor je nieuwsbrief. Hou het kort en krachtig. Als je een video maakt, zorg dan dat deze ook te volgen is zonder geluid. Je kunt bijvoorbeeld ook een slideshow maken met verschillende afbeeldingen en teksten.
Het goed instellen van je profielpagina is handig om te doen om een goede indruk achter te laten bij bezoekers van je profiel en om alvast klaar te zijn voor verhaalpins. Daarnaast helpt het aanpassen van je Pinterest profiel ook om beter gevonden te worden. En het is niet eens zoveel werk. Het is handig om dit gelijk goed te doen na het aanmaken van een zakelijk account en één keer per jaar even te checken of alles nog klopt. Succes!
Bewaar voor later op Pinterest:
[…] Bij je borden kom je trouwens door op “Bewaard” te klikken op je Pinterest-profielpagina. In de app heb je geen potloodje, maar moet je op de drie puntjes tikken, die je rechtsboven in […]