je Pinterest-borden opruimen in vijf stappen – zo doe je dat
Het is handig om een of twee keer per jaar je Pinterest-borden op te ruimen. Pinterest verandert, je bedrijf verandert en je website verandert. Vaak maak je Pinterest borden aan als Pinterest nog erg nieuw voor je is. In de loop van de tijd heb je nieuwe inzichten op gedaan en daarom is het goed om je borden eens in de zoveel tijd na te lopen en aan te passen met deze inzichten in je achterhoofd.
Wat ook vaak voorkomt is dat je van een persoonlijk account naar een zakelijk account bent gegaan. En je persoonlijke borden passen nou eenmaal niet altijd even goed bij je zakelijke strategie.
Waarom je Pinterest-borden opruimen?
Bovenstaande twee voorbeelden komen vooral de eerste keer dat je je account gaat opschonen voor. Maar wat te denken van ‘gewoon’ voortschrijdend inzicht? Na een tijdje kom je erachter dat je toch niet zoveel pins hebt voor een bepaald bord als je had ingeschat. Of dat je juist een goed relevant bord mist voor een bepaalde categorie blogs en pins. Daarnaast zal je bedrijf of blog zich ook ontwikkelen en kunnen nieuwe onderwerpen en interesses zich aandienen en andere onderwerpen verdwijnen.
Borden opruimen op Pinterest is niet zo lastig, maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten. Met dit stappenplan vertel ik je precies wat je wel moet doen en in welke volgorde.
Dit zal je helpen om de juiste stappen te zetten en zo goed mogelijk te werk gaan in zo min mogelijk tijd. Na het optimaliseren van je account wordt het gemakkelijker om een goede Pinterest-strategie uit te voeren. Hierdoor zullen je pins aan meer mensen getoond worden, beter gevonden worden en zul je uiteindelijk meer kliks naar je website krijgen.
Zo ruim je je Pinterest-borden op
Stap 1: Kun je op al je openbare borden eigen pins bewaren?
Je voornaamste doel is om meer kliks via Pinterest te krijgen. Niet zoveel mogelijk views of volgers. Je krijgt alleen kliks naar je website (of andere kanalen) via je eigen pins. Daarom zou je focus moeten liggen op borden waar je je eigen content op kwijt kunt. Borden waar je geen eigen pins op kunt bewaren kun je beter archiveren of op geheim zetten.
Een bord verwijderen kun je beter niet doen. Hierdoor kun je volgers kwijtraken. Staat een van je populairste pins op het bord dat je op geheim wilt zetten? Dan kun je deze beter eerst verplaatsen naar een ander openbaar bord. In dit bericht kun je hier meer over lezen: Bord of pin verwijderen? Doe het niet!.
NB Controleer wel eerst even of het bord niet één van je populairste borden is in de Pinterest-statistieken.
Stap 2: Kun je iedere categorie pins op minimaal vijf borden kwijt?
Je mag een Pinterest-pin op meerdere borden bewaren. Dit zorgt ervoor dat je pin door meer mensen gezien wordt en zal voor een succesvollere pin zorgen. Dit moeten wel relevante borden zijn. De titel van het bord moet dus passen bij het onderwerp van de pin.
Meestal zijn er wel vaste categorieën waar je over blogt of schrijft. Het is handig om deze categorieën in kaart te brengen en te kijken of je hier vijf borden bij hebt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de menu-structuur van je site of de tags die je aan blog-berichten hangen.
Soms kun je de titel van een bestaand bord wat aanpassen zodat je hier iets meer pins op kunt bewaren. Zorg er wel voor dat de pins die op het bord staan nog steeds bij de titel passen.
Is dit niet het geval, dan kun je beter nieuwe borden aanmaken. Denk ook aan een paar overkoepelende borden, waar je pins uit meerdere categorieën op kwijt kunt.
Stap 3: Hebben je borden een goede titel?
Als een pin opnieuw bewaard wordt, krijgt deze de titel van het bord ‘aan zich te hangen’. Op deze manier leert Pinterest waar de pin over gaat. Daarom is het zo belangrijk dat de titels goede Pinterest-zoektermen bevatten en dat je pins op relevante borden bewaart.
Kies dus geen grappige namen, maar een goede beschrijvende. Maar maak de titel ook niet te lang, in de bordbeschrijving kun je meer info kwijt. Ga voor een titel van drie tot vijf woorden. Je kunt hier ook een doelgroep in kwijt. Bijvoorbeeld: “Knutselen voor kinderen” of “Pinterest marketing tips voor bloggers”.
Stap 4: Is van ieder bord de beschrijving ingevuld met zoektermen?
Bij ieder bord heb je ook ruimte om een beschrijving in te vullen. Hier kun je alle zoektermen kwijt die passen bij het bord. Ook hier geldt weer: hou het wel relevant. Je kunt hier bijvoorbeeld kiezen voor drie tot vijf zinnen met hierin de zoektermen verwerkt.
Stap 5: Leveren je groepsborden nog wat op?
Eigenlijk heb je geen groepsborden nodig voor een succesvolle Pinterest-strategie. Hoe ik er precies over denk, kun je lezen in dit bericht: Pinterest-groepsborden. Maar ik weet ook dat ze nog veel gebruikt worden. En als ze voor jou wel werken, dan is het natuurlijk onzin om er mee te stoppen.
Controleer daarom of je groepsborden je wat opleveren. Heb je Tailwind, dan kun je kijken wat de virality rate is. Alles onder de 1 is niet goed. Dit bord kun je beter verlaten of archiveren (ben je nog niet helemaal zeker, kies dan voor archiveren, dan kun je altijd weer terug zonder dat je opnieuw lid hoeft te worden). Heb je geen Tailwind, kijk dan of je de groepsborden ziet staan bij je meest populaire borden in de Pinterest-statistieken. Is dit niet het geval, dan kun je ook weggaan.
Ook algemene groepsborden kun je beter vaarwel zeggen. Ze helpen je pins niet om goed geïndexeerd te worden, zoals ik hierboven al schreef helpt de titel van een bord hierbij. Hoe gaat een bord met de titel “Eerlijk delen – groepsbord” je helpen als je blogt over kinderkamers? Daarnaast zul je voor iedere pin die je op een groepsbord plaatst, ook een pin van het bord op je eigen account moeten bewaren. Heb je bij een algemeen bord hier de juiste relevante borden voor? Dit repinnen of inplannen kost ook best veel tijd, steek je tijd liever in het maken van nieuwe, verse pins.
Het probleem met niche-groepsborden is van een andere orde; wil jij je concurrenten helpen met het verspreiden van hun pins en het krijgen van meer kliks naar hun website?
Bedenk dus even of je nog door wilt gaan met groepsborden en verbind daar de bijbehorende actie aan.
In deze vijf stappen kun je je Pinterest-borden opruimen. Maak je niet te druk over bord-secties, bordomslagen en de volgorde van je borden. Deze dingen zullen je niet pins niet helpen om beter gevonden te worden en meer kliks naar je website genereren. Om meer eenheid op je profielpagina te creëren kun je ervoor kiezen om als bordomslag een eigen foto of pin te selecteren. Maar dat is wel het maximale wat ik er qua tijd in zou stoppen.
Het is verstandig om eens in het (half) jaar je Pinterest-borden eens na te lopen. Dingen veranderen en om je Pinterest-strategie soepel te laten lopen is het nodig om dit in de gaten te houden. Met de vijf stappen uit dit artikel gaat het je vast lukken. Veel succes!
Iedere week een Pinterest-tip van mij ontvangen en op de hoogte blijven van de laatste Pinterest-inzichten? Doe dan de Pinterest-quiz en ontvang wekelijks tips op jouw niveau.