Scroll Top

Pins en borden optimaliseren met Pinterest-zoekwoorden

De laatste weken schieten mijn bezoekersaantallen van MizFlurry weer omhoog en de meeste bezoekers komen via Pinterest… via oude pins. Als je mij de laatste tijd op enig platform gevolgd hebt, zul je misschien verbaasd zijn. Het zijn toch nieuwe, verse pins waar Pinterest op dit moment op zit te wachten? En niet de oude zooi?

Pinterest-zoekwoorden - zo optimaliseer je pins en borden

Pinterest-zoekwoorden

Het klopt dat Pinterest sinds de tweede helft van 2020 van content creators verwacht dat ze vooral nieuwe en eigen content bewaren (in dit bericht kun je er meer over lezen: Waarom je meer eigen Pinterest-pins nog hebt). De oude pins waar mijn verkeer via komt, heb ik dan ook niet zelf gepind de afgelopen maanden. Ze zijn gevonden door Pinterest-gebruikers omdat ze geoptimaliseerd zijn met Pinterest-zoekwoorden. Van mijn werk dat ik vorig jaar of zelfs de jaren daarvoor gedaan heb, heb ik nu nog steeds profijt.

Benader Pinterest als een zoekmachine

Pinterest is namelijk ook een zoekmachine. Voor de beste resultaten op lange termijn is het dus handig om Pinterest-zoekwoorden te gebruiken. Zo blijven je pins vindbaar en blijven ze voor verkeer naar je website zorgen. Je kunt de zoektermen op meerdere plekken gebruiken, bijvoorbeeld bij je profiel, borden en pins. Met alleen een mooie afbeelding ben je er nog niet, ondanks dat Pinterest heel visueel is. Pinterest kan veel informatie uit een plaatje halen, maar lang niet alles.

Daarnaast is de context van een pin ook belangrijk. Bijvoorbeeld de titel van de pin of de pagina waar de pin naar verwijst. En de meta- en pinbeschrijving van een pin. Zelfs de titel van het bord waar een pin vanaf bewaard wordt, speelt een rol bij Pinterest leren waar een pin over gaat. De juiste Pinterest keywords op de juiste plekken gebruiken zorgt ervoor dat een pin beter gevonden wordt, nu en in de toekomst.

Pinterest wordt vaak gezien als alleen maar een sociaal medium of een website om foto’s te delen. Dat is jammer, want om Pinterest echt succesvol in te zetten kun je het beter als een zoekmachine benaderen. En voor zoekmachinesucces helpt het veel als je optimaliseert. Ik zie het zo vaak gebeuren dat men alleen maar een mooie pin-afbeelding ontwerpt en de rest eigenlijk laat zitten. En dat is zonde van je werk. Je pins gaan veel langer mee als je de juiste zoektermen erin verwerkt. Ze zullen dan steeds naar boven komen in de zoekresultaten als iemand op een term zoekt.

flatlay paperclips pinterest zoekwoorden

Verhoog de vindbaarheid van je pins

Het gebruik van Pinterest-zoekwoorden verhoogt de vindbaarheid van je pins, borden en profiel aanzienlijk. Hoe eerder je weet wat Pinterest keywords zijn, hoe je ze vindt en hoe je ze goed in zet, des te beter, want dit zal een positief effect hebben op al je pins die je in de toekomst zult maken. Eigenlijk ga je handiger met je tijd om, want je pins zullen langer effect hebben.

Ik zal niet ontkennen dat het onderzoeken van de termen en de toepassing je extra tijd kosten. Maar je kunt het ook zo bekijken: het schrijven van een social media post kost je ook tijd en de levensduur daarvan is vele malen korter dan die van een pin.

Wat is een Pinterest-zoekwoord?

Een zoekwoord of -term bestaat uit een woord of een verzameling van woorden die iemand invult in een zoekmachine. Na het drukken op enter verschijnen de relevante zoekresultaten bij deze term. Ongetwijfeld heb je wel eens een zoekterm ingetikt in Google of een andere zoekmachine. De kans is ook groot dat je de Pinterest-zoekbalk wel eens hebt gebruikt. Wat je daar invult, is dus een Pinterest-zoekwoord. Dit is waar mensen op zoeken en waar ze resultaten bij willen zien. Bij Pinterest krijg je deze resultaten visueel te zien, door middel van een afbeelding. Bij een gewone zoekmachine zijn de resultaten meestal tekstueel.

Een zoekterm bestaat meestal uit een verzameling steekwoorden. Wil je een pin optimaliseren voor Pinterest dan is het handig om even te bedenken op welke steekwoorden iemand naar jouw pin kan zoeken en waar je op gevonden wilt worden.

Hoe vind je de zoektermen?

De makkelijkste manier om te controleren of iets een Pinterest-zoekwoord is, is deze invullen in het zoekveld in Pinterest. Zodra je begint te typen, zal de term automatisch aangevuld worden, mits deze in de database van Pinterest staat. Wordt de term die je in gedachten hebt niet aangevuld, dan zoeken er maar heel weinig mensen op en heeft het niet veel zin om hem te gebruiken. (In ieder geval niet voor de titel van een bord of pin. In de beschrijving kun je hem wel zetten.)

Een andere manier is de guided search. Dat zijn die gekleurde blokjes die soms onder een zoekterm verschijnen, nadat je op enter gedrukt hebt. Dit zul je vooral zien bij brede zoektermen en als je nog niet te veel woorden heb ingetypt. Bijvoorbeeld “knutselen”. Als je dat intypt, verschijnt er een hele rits suggesties onder de term, bijvoorbeeld “met kinderen, herfst, bloemen, met papier”. Dit zijn ook allemaal zoektermen in combinatie met het eerste zoekwoord (dus “knutselen met kinderen” is de hele zoekterm).

Nog weer een andere manier om achter Pinterest keywords te komen is via de suggesties die onder het zoekveld verschijnen zodra je daar op klikt. Hier zie je “Ideeën voor jou” en “Populair op Pinterest”. De woorden die in de blokjes onder deze titels staan zijn ook Pinterest-zoektermen.

Tot slot kun je via  “Statistieken” > “Doelgroepstatistieken” in je Zakelijk Hub ook nog inspiratie opdoen voor zoekwoorden.

Er is nog wel wat te zeggen over de populariteit van de zoektermen, ondanks dat we de zoekvolumes niet weten. Wat in Pinterest bovenaan staat is het populairst. Dit geldt voor pins in de zoekresultaten, maar dus ook voor de zoektermen die ze aanvullen of als suggestie geven.
flatlay pinterest zoekwoorden

Waar gebruik je Pinterest-zoekwoorden?

De zoektermen kun je op verschillende plekken gebruiken:

Op je profielpagina: de zoekterm die het beste bij jouw bedrijf past, kun je verwerken in je weergavenaam. Andere belangrijke zoekwoorden kun je zetten in de beschrijving op je profielpagina (bij instellingen in het veld “Over je profiel”).

Bij borden: als je nieuwe borden en bordbeschrijvingen gaat maken, is het ook een goed idee om op zoek te gaan naar Pinterest-zoekwoorden. Gebruik een zoekterm als bordtitel, typ daarna deze titel in en probeer de woorden die dan als suggestie in de gekleurde blokjes verschijnen te verwerken in je bordbeschrijving.

Voor pins: het is handig voor iedere pin een klein zoekwoordenonderzoek te doen. De hierbij gevonden zoektermen kun je als volgt gebruiken: de zoekterm die het best past bij de pin kun je als titel en bestandsnaam van de afbeelding invullen. Ook kun je de zoekterm verwerken in de tekst die je op de afbeelding zet, dit zal Pinterest-gebruikers die op die zoekterm zoeken aanspreken en voor een hogere kans zorgen dat ze op de pin klikken. In de pinbeschrijving is het een goed idee om drie tot vijf zoektermen te zetten, die relevant zijn voor die pin.

Het werkt het best als je de zoekterm letterlijk overneemt. Probeer te voorkomen dat je er (kleine) woorden tussen zet. Dit vereist soms wat creatief schrijfwerk.

Het is eigenlijk zonde om met je Pinterest-marketing aan de slag te gaan zonder Pinterest-zoekwoorden te gebruiken. De zoektermen zullen ervoor zorgen je pins beter gevonden zullen worden op Pinterest, voor langere tijd. Probeer dus zo vaak mogelijk een klein zoekwoordenonderzoek te doen voordat je een pin maakt. De zoekwoorden kun je vervolgens onder andere gebruiken in de titel en beschrijving van een pin. Dit kost je wat meer tijd dan enkel een pin-afbeelding maken, maar niet meer dan een social media post schrijven. En de pin gaat hierdoor langer mee. Het onderzoekje is gemakkelijk uit te voeren via de Pinterest-zoekbalk; wordt de term aangevuld? Dan kun je hem gebruiken. Ook op je profiel en bij je Pinterest-borden komen ze van pas. Succes!

Bewaar voor later op Pinterest:
Pinterest zoekwoorden pin

Een opmerking achterlaten

CommentLuv badge