Scroll Top

Website verbeteren voor meer omzet via Pinterest

Website verbeteren voor meer omzet via Pinterest

Een site over Pinterest en nu ga ik je vertellen over je website verbeteren. Waarom? Omdat de echte actie niet op Pinterest gebeurt. Het gaat er niet om hoeveel views jouw account heeft of hoeveel repins een pin heeft. Waar het uiteindelijk om gaat is het aantal kliks naar je website en wat de bezoeker vervolgens op je website doet. Klant worden. Dat is wat je uiteindelijk wilt. Een nieuwe klant binnenhalen en meer omzetten.

website verbeteren pinterest

De vraag is: is jouw website er klaar voor? Als je dan die felbegeerde uitgaande klik hebt, komt de bezoeker dan goed terecht? Zijn de optimale omstandigheden voor conversie aanwezig?

De klik krijgen is één ding, maar van je bezoeker een klant maken is een ander verhaal.

 

Ervoor zorgen dat je website er klaar voor is zal deze kans (en je conversion rate) verhogen. Aan de slag dus.

Waarom je website verbeteren?

Als je alleen maar gefocust bent op je Pinterest-marketing en meer bezoekers krijgen, zie je een belangrijk ding over het hoofd: je website zelf. Vooral als je van blogger naar ondernemer bent gegaan. Zelf ben ik ook zo begonnen (als creatieve blogger) en ik weet dat je als blogger vooral in het begin gefixeerd bent op de bezoekersaantallen. Logisch ook; met hogere aantallen kun je betere samenwerkingen binnenhalen. Misschien ben je inmiddels net als ik tot het inzicht gekomen dat deze samenwerkingen geen structurele manier zijn om een goed lopend bedrijf op te bouwen. En misschien ben je je inmiddels ook meer gaan richten op de verkoop van een eigen product of dienst. Maar ook als je nog steeds je geld verdient met samenwerkingen of affiliate marketing is het belangrijk dat je site geoptimaliseerd is en je pagina’s klaar zijn voor bezoekers via Pinterest.

flatlay ctrl z bloem en pins - website verbeteren waarom

Ik denk dat de stap van je site verbeteren om uiteindelijk meer geld te verdienen vaak over het hoofd gezien wordt. Terwijl hier juist de echte magie plaatsvindt. De hoogste tijd om hier wat verandering in te brengen dus. Een verbeterde website die er klaar voor is om meer om te zetten zal je veel meer opleveren. Veel kliks krijgen via Pinterest is slechts de eerste stap van het succes. De bezoeker een volgende stap laten uitvoeren op je website is de tweede.

maak deze onderdelen in orde

Er zijn twee onderdelen die in orde moeten zijn; de techniek en de call-to-action. Op beiden zal ik hieronder verder in gaan.

De techniek

Meer dan 80% van de (gewone) Pinterest-gebruikers bekijkt het platform op hun mobiel. Zorg er dus voor dat je pagina perfect te lezen en te navigeren is op een telefoon.

 

Is dit niet het geval, dan is de kans groot dat je bezoeker vertrekt, voordat ze je mooie en/of handige content überhaupt gezien heeft. De mobiele vriendelijkheid van een website wordt vaak over het hoofd gezien, omdat je een website bouwt of inricht op een computer.

Hoe is het met de mobiele versie van jouw site gesteld? Een aantal punten om op te letten:

  • Pop-ups zijn irritant. Op een computer al, maar op een mobiel scherm helemaal. Vooral als het ook nog eens superlastig is om hem te sluiten. Dan klikken mensen liever op de terug-knop… Hoe groot is jouw pop-up voor de cookies? Is het makkelijk om de juiste keuze aan te klikken? Zijn de buttons groot genoeg? Heb je maar één cookie-melding? (soms zie ik er meer)
  • Is je site snel genoeg? Belangrijk voor Google, maar ook voor Pinterest. Heb je wel eens die pop-up gezien in Pinterest, met de vraag “Heb je gevonden wat je zocht?”. Wat denk je dat er gebeurt als je site zo langzaam laadde dat men terugging naar Pinterest? Juist, ze klikken op nee. Een signaal voor Pinterest om jouw content minder vaak te laten zien als dit vaker gebeurt.
  • Hoe makkelijk is het om verder te navigeren op je website? Heb je een menu-icoon (die drie streepjes)? Werkt dat goed? Is de zoek-functie gemakkelijk te vinden? Heb je relevante links verwerkt in je bericht om mensen langer op je site te houden zodat ze je beter kunnen leren kennen?

Neem gewoon eens de tijd om je site goed te bekijken op je mobiel, in de Pinterest-app. Wat valt je op? Zijn er dingen die een goede gebruikerservaring in de weg staan? Zo ja, zorg ervoor dat deze punten zo snel mogelijk verholpen worden. Schakel desnoods wat professionele hulp in. En vraag ook eens aan een familielid of een vriendin met een ander type telefoon wat haar ervaring is. Hier kunnen ook handige tips uit komen. Het is ook handig als iemand die de site niet door en door kent een kijkje neemt.

flatlay kantoorartikelen - website verbeteren techniek

Call-to-action

Ok, dus als je je bezoeker niet hebt weggejaagd om een technische reden is het tijd voor de tweede stap: haar aanmoedigen om de juiste actie te ondernemen. Deze actie kan verschillende vormen aannemen. De meest voorkomende zijn:

  • Aanmoedigen om je product of dienst te kopen. De bezoeker kan direct op een productpagina van je webshop belanden of de verkooppagina van je product of dienst. Maar je kunt het ook anders aanpakken en de bezoeker via een blog naar de pagina leiden waarop de verkoop plaatsvindt. Dan is er eerst wat tijd om kennis met je te maken.
  • Inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat kennismaken met kun je ook eerst wat uitgebreider aanpakken door middel van e-mailmarketing. De call-to-action in je blog is dan het inschrijven voor je e-maillijst. Dit gaat vaak gepaard met het aanvragen van je weggever.
    Denk je dat een nieuwsbrief niets voor jouw bedrijf is? Lees dan deze blog van Profbloggers eens over e-mailmarketing misverstanden.
  • Op je affiliate links klikken. Verkoop je geen producten of diensten en heb je ook geen nieuwsbrief(strategie)? Dan kun je, naast samenwerkingen, meer uit je blog halen door affiliate marketing links in je berichten te verwerken. De call-to-action bestaat dan uit het aanmoedigen of nieuwsgierig maken van de bezoeker om op de link naar een product te klikken.

Hoe is dit op jouw site? Heb je op iedere pagina een call-to-action staan of nog helemaal niet? In het laatste geval kan ik me voorstellen dat het idee om al je pagina’s te moeten aanpassen overweldigend kan zijn. Begin in dat geval gewoon met de populairste pagina’s. Die krijgen het meeste verkeer en zullen je dus het snelst meer opleveren.

De call-to-action van dit bericht is je vragen om je in te schrijven voor mijn nieuwsbrief 😉


 

Je website verbeteren en zorgen dat je pagina’s klaar zijn voor bezoek is belangrijk om meer te verdienen met je site.

Je Pinterest-marketing op orde is de voorzet, maar een pagina die aanzet tot de juiste actie is het doelpunt.

 

En het mooie is dat je niet alleen de vruchten plukt bij de bezoekers vanaf Pinterest, maar ook bij bezoekers die via Google en je social media kanalen binnen komen. Zorg dat de techniek op orde is en dat je op iedere pagina een goede call-to-action hebt staan. Veel succes!

Bewaar voor later:

Flatlay kantoorartikelen met tekst Is jouw site wel klaar voor veel bezoekers via Pinterest

Een opmerking achterlaten

CommentLuv badge